Škoda ve Frankfurtu ukáže elektroauto Vision E

Automobilka Škoda zveřejnila nové obrázky elektrického konceptu Vision E. Jeho evoluční verze se poprvé v Evropě představí na podzimním autosalonu IAA ve Frankfurtu.

Vision E má čistě elektrický pohon a automatizované řízení úrovně 3. Jeho design prošel po světové premiéře v Šanghaji vývojem. Evoluce se projevila hlavně na přídi, která byla přepracována, aby byla výraznější. Důležitými designovými detaily jsou chybějící B sloupek a dveře, které se otevírají proti sobě.

Karoserie bez zpětných zrcátek

Studie ukazuje budoucí designový jazyk mladoboleslavské automobilky pro elektromobily. Vnější zpětná zrcátka už auto nepotřebuje, protože obraz dění kolem vozu je přenášen na monitory díky integrovaným kamerám. Chybějící B sloupky se pozitivně projevily na snadném nastupování. Uvnitř jsou čtyři samostatná otočná sedadla.

S délkou 4668 milimetrů, šířkou 1924 milimetrů a výškou 1591 milimetrů je studie Vision E nepřehlédnutelná. Díky rozvoru dlouhému 2851 milimetrů a krátkým převisům vpředu a vzadu má velkorysý a komfortní interiér. Přispěla k tomu i absence středového tunelu.

Pro každé sedadlo displej

Futuristický interiér Škody Vision E

První studie s elektrickým pohonem a automatizovaným řízení v historii automobilky ukazuje novou úroveň konektivity. Kromě obrazovky v kokpitu a centrálního dotykového displeje na palubní desce má každý pasažér k dispozici i vlastní monitor. Dotykem přes něj můžete ovládat třeba zábavních funkce, ale také zobrazovat například jízdní data vozu.

V každé vnitřní výplni dveří je schránka s Phoneboxem, která indukčně a bez kabelů nabíjí chytré telefony. Současně slouží jako rozhraní, díky kterému mohou cestující na svém dotykovém displeji ovládat osobní nastavení, data a informace mobilního přístroje.

Ovládání gesty a hlasem

Systémy infotainmentu budou reagovat i na ovládání gesty nebo hlasem. Palubní kamery budou sledovat řidiče a monitorovat jeho aktuální kondici a pozornost. Auto případně upozorní řidiče na únavu. Heart Rate Monitor bude dokonce sledovat srdeční frekvenci a při zdravotních problémech auto samočinně zastaví.

Dojezd 500 kilometrů

Elektromotory se systémovým výkonem 225 kW (306 koní) pohání všechna čtyři kola. Výrobce slibuje dojezd až 500 kilometrů na jedno nabití akumulátorů a maximální rychlost 180 km/h.  Vision E bude mít automatizované řízení úrovně 3. Při jízdě po dálnici bude automaticky zrychlovat, řídit, brzdit, v případě potřeby se sám vyhne i překážce. Systém Car Park Autopilot bude umět najít volné místo na zaparkování a samočinně s vozem zaparkovat. Akumulátory studie se nabíjejí indukčně.

Škoda Vision E bude mít svou evropskou premiéru na autosalonu IAA ve Frankfurtu, který se koná od 12. do 24. září. Redakce AutoECO.cz bude u toho.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 46 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha