Elektrický náklaďák bez oken a řidiče ze Švédska

Do roku 2020 chce ambiciózní švédská společnost naplnit silnice autonomními elektrickými náklaďáky s unikátním systémem hybridního řízení. Tvrdí, že už teď má produktový plán naplněn ze 60 %. Dokáže firma Einride konkurovat s kamiony budoucnosti silným domácím hráčům Scanii a Volvu?

200 aut do roku 2020

Autonomní elektrický náklaďák T-pod vyvinutý švédskou společností Einride teď světu ukázal svoje futuristické tvary, ačkoli se první zmínky objevily už v dubnu. T-pody nemají být jen autonomními nákladními auty, ale také novým systémem dopravy. Firma má velké ambice, protože chce do roku 2020 uplatnit ve švédských firmách 200 kusů svých elektrických nákladních aut.

Detail na kola

Dálkové ovládání ve standardu

Celková délka auta je sedm metrů a vejde se do něj celkem 15 euro palet. Hmotnost při plném zatížení dosahuje dvaceti tun. T-pod má být schopen ujet 198 kilometrů na jedno nabití, přičemž Einride pro něj vyvíjí síť kompatibilních dobíjecích stanic.

 

Hlavní rozdíly oproti ostatním autonomním dopravním prostředkům hledejte v absenci oken a jakéhokoli místa pro řidiče nebo posádku. T-pod nabídne unikátní řešení v podobě hybridního systému řízení. Na dálnicích umí auto fungovat zcela samostatně, ovšem při sjezdu z dálnice systém předá řízení člověku, který může být daleko od elektroauta a přesto ho řídit pomocí dálkového ovládání.

 

Pohled do nákladového prostoru

Systém pro budoucnost

Jeden člověk tak může kontrolovat dokonce několik T-podů najednou, pokud se nachází na dálnici a situace vyžaduje lidský zásah. Švédská společnost tvrdí, že už nyní má z uvažovaných 200 aktivních elektrických náklaďáků plán naplněn ze 60 %. Největší vytížení by T-pody měly ze začátku mít na trase mezi Göteborgem a Helsingborgem, kde by mohly přepravit až dva miliony palet za rok.

Srovnání s dnešním nákladním autem

Ředitel firmy Robert Falck spoléhá na odhodlání zákazníků přijmout nové myšlení týkající se dopravy:„Prostřednictvím technologií jsme dokázali vytvořit systém pro budoucnost. Důležitá je teď odvaha a odhodlání lidí po celém světě, aby přijali, že tato změna je také jejich odpovědností a aby zavedli systém T-pod do praxe.“

Volvo je také ve hře

Zatím ale není žádný z prototypů připojený na systém dálkového ovládání. Mluvčí společnosti oznámil, že se potenciální zájemci mohou těšit na plně funkční prototyp už letos na podzim. Velkou konkurenci má společnost Einride přímo ve vlastní zemi, protože Scania i Volvo investují do vývoje autonomních nákladních automobilů nemalé peníze.

 

 

Volvo představilo kromě jiných modelů i samořídicí náklaďák, který pomáhá farmářům při sklízení cukrové třtiny. Vyvíjí také auta pro těžební lomy a pro sběr odpadků.

 

 

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 47 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik