Nový Nissan LEAF 2018 – pokročilé inovace i autopilot

Konec spekulacím a dohadům. Nissan v japonské Yokohamě odhalil novou generaci elektromobilu LEAF s dojezdem až 378 km. Má kompletně přepracovaný design podle konceptu IDS a několik důležitých technologických inovací.

Nový LEAF je tady

Vyšší výkon a delší dojezd

Elektrické hnací ústrojí nabídne větší energetickou efektivitu, vyšší točivý moment a dynamiku. A to z lithiové baterie s kapacitou 40 kWh, později bude k dispozici i 60 kWh baterie. Elektromotor nového LEAFu má výkon 110 kW a točivý moment 320 Nm. Základní verze slibuje dojezd až 378 km. Koncem roku 2018 nabídne Nissan výkonnější model s prodlouženým dojezdem.

Technologické trio

Mezi technologie inteligentního řízení patří autonomní řízení ProPILOT, které udržuje auto v jednom jízdním pruhu na dálnici. Dalším pomocníkem je ProPILOT Park, který kompletně převezme parkovací manévr včetně popojíždění a brzdění za vás. Trojici uzavírá systém e-Pedal, který umožní ovládat akceleraci i decelaraci pomocí plynového pedálu. Na brzdový pedál není vždy nutné šlapat, protože technologie při snižování tlaku na pedál aktivuje rekuperační mechanické brzdění. Brzdový pedál jistí situace, při kterých potřebuje rychle zastavit.

Integrace do zásuvky

Ačkoli to může znít nereálně, nový LEAF umí ušetřit peníze por domácnost. Technologie Vehicle2Grid (V2G) podporuje připojení elektromobilu do sítě s obousměrnou dodávkou proudu. V praxi je tak schopen ukládací systém xStorage nabíjet, když je to ekonomicky nejvýhodnější a později zásobovat domácnost elektřinou. Nový LEAF nabídne propojení s mobilní aplikací, kde uvidíte aktuální průběh dobíjení, můžete v ní najít nejbližší stanice nebo si navolit teplotu v interiéru.

Technologie xStorage

Design v rodinném duchu

Vzhled přední masky do V se přiblížil modelům X-Trail, Qashqai a Micra, čímž se nový LEAF stal členem aktuální Nissan rodiny. Jeho maska má modré zbarvení, tedy nový prvek výrobce typický pro elektromobily. Přeci jen minulá generace vypadala zepředu tak trochu jako žába.

Do prodeje už v roce 2018

V některých zemích přibude podpora připojení mobilu přes Android Auto a Apple Carplay, na středovém panelu vynikne 7“ TFT obrazovka s rozhraním pro elektromobily a novým přizpůsobením zobrazení informací pro snadnější čitelnost. První generace si od uvedení na trh v roce 2018 našla přes 283 000 zákazníků, čímž se auto dostalo na první příčku celosvětového prodeje elektromobilů. Nový LEAF pro Evropu se bude vyrábět v anglickém Sunderlandu a jeho prodeje odstartují na začátku ledna 2018.

Specifikace Nissan LEAF 2017 (evropský model)
Exteriér (mm)
Celková délka 4 480
Celková šířka 1 790
Celková výška 1 535 / 1 545
Rozvor 2 700
Rozchod předních / zadních kol 1 540 / 1 555
Minimální světlá výška 150
Koeficient odporu vzduchu (Cd) 0,28
Pneumatiky 205/55R16 nebo 215/50R17
Hmotnosti / kapacita (kg)
Pohotovostní hmotnost (min) 1 535
Počet sedadel 5
Celková hmotnost 1 765 – 1 795
Baterie
Typ Lithium-iontová
Kapacita 40 kWh
Motor
Kód motoru EM57
Maximální výkon 110 kW(150 k)/3283-9795 ot./min
Maximální točivý moment 320Nm/0-3283 ot./min
Výkon
Dojezd 378 km(NEDC)
Čas nabití (normální nabíjení) 16 hodin(3 kW palubní nabíječka)
8 hodin(6 kW palubní nabíječka)
Čas nabití na 80% (rychlonabíjecí stanice) 40 minut
Maximální rychlost 144 km/h

Na české ceny si musíme ještě počkat, v Německu novou generaci elektromobilu koupíte od 31 950 eur (zhruba 833 895 Kč) a americká divize ohlásila startovní cenu od 30 875 dolarů (zhruba 673 075 Kč).

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 47 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik