Legendární Jaguar E-Type dostal elektrický pohon

Oddělení Jaguar Land Rover Classic elektrifikovalo nejstarší Jaguar E-Type. Koncept Zero, který vychází z původního roadsteru, zvládá zrychlit z nuly na 100 km/h za 5,5 sekundy!

Interiér Jaguaru E – Type Zero s moderní obrazovkou

Jaguar E-Type Zero nejen jezdí a vypadá jako prvotní model, ale je dokonce o vteřinu rychlejší než E-Type Series 1. „Koncept Jaguar E-Type Zero kombinuje dynamickou jízdu původního modelu s vylepšeným výkonem díky elektrickému pohonu. Tato kombinace napomáhá skvělému zážitku z jízdy,“ zdůrazňuje ředitel Jaguar Land Rover Classic Tim Hanning.

Kvůli bezproblémové kombinaci nového elektrického pohonu konceptu E-Type Zero a dynamického nastavení originální specifikace modelu E-Type musel být omezen výkon vozu. Modifikována byla i přístrojová část inspirovaná původním vozem. Zero dostalo moderní úsporné LED světlomety, které byly přizpůsobeny historickému vzhledu.

Elektromotor na zakázku

Elektrický pohon je umístěný stejně jako původní motor

Elektrická pohonná jednotka s výkonem 220 kW byla speciálně navržena pro E-Type Zero. Lithium-iontová baterie má stejné rozměry a podobnou hmotnost jako šestiválcový motor XK použitý v prvotním modelu E-Type. Elektrický pohon je umístěn stejně jako motor u vozu XK. Elektromotor a redukční převodovka leží těsně za baterií, ve stejném místě jako převodovka automobilu E-Type. Nová spojovací hřídel přenáší výkon na diferenciál a ten potom na kola. Celkově je vůz lehčí o 46 kg než původní E-Type.

Použití elektrické pohonné jednotky s podobnou hmotností a rozměry, jako měl původní benzínový motor, znamená, že se konstrukce vozu, včetně zavěšení a brzd, nezměnila. To zjednodušilo převod i homologaci. Přední a zadní rozložení hmotnosti zůstalo nezměněno. Jaguar E-Type Zero má dojezd 270 kilometrů. Vůz využívá 40kWh baterii, která se dobije v závislosti na zdroji energie za šest až sedm hodin.

Vzpomínky na legendu

Elektrický Jaguar E – Type má lepší zrychlení

Jaguar E-Type se poprvé představil v roce 1961 a pravidelně patřil mezi vítěze o nejhezčí vůz všech dob. Enzo Ferrari o tomto modelu prohlásil, že jde o „nejkrásnější vůz, který kdy byl vyroben“. Šestiválcový motor XK byl vyráběn v letech 1949 až 1992 a byl téměř ve všech modelech značky Jaguar v tomto období, včetně modelů E-Type, XK120, MK2 a XJ6. Nová elektrická pohonná jednotka může být použita v každém z těchto modelů.

Prohlédněte si také retro elektromobil od luxusní automobilky Infinity.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 46 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha