Renault, Nissan a Mitsubishi uvedou tucet nových elektrických aut

Partnerské automobilky Renault, Nissan a Mitsubishi Motors chtějí důsledněji spolupracovat na vývoji nových technologií. Vyplývá to z dnes uveřejněného memoranda pro rok 2022. Do pěti let uvede aliance tucet nových elektrických aut na sdílených platformách.

Generální ředitel aktuální světové automobilové jedničky Carlos Ghosn označil domluvu za důležitý milník v mladé historii tří členských společností. Podle něj by měla aliance fungovat jako jedna firma. Ušetřit chce ročně 10 miliard eur, tedy asi tři čtvrtě bilionu korun.

Nissan IDS koncept

„Renault, Nissan a Mitsubishi Motors k dosažení tohoto cíle urychlí spolupráci na společných platformách, pohonech a nové generaci technologií pro elektromobily, autonomní řízení a konektivitu,“ zmínil Ghosn. V roce 2022 chce prodávat více než 14 milionů aut ročně. Tržby mají dosahovat 240 miliard dolarů, v přepočtu zhruba pěti a čtvrt bilionu korun. To je třikrát víc než loni.

Elektromobily aliance Renault-Nissan-Mitsubishi zvládnou podle vyjádření společnosti ujet přes 600 kilometrů na jedno nabití. Čtveřici sdílených technologických platforem má využívat na devět milionů aut ročně, čtyřikrát víc než loni. Už teď platformy úspěšně sdílejí například modely Nissan Qashqai, X-Trail, Renault Espace, Kadjar a další.

Čtyřicet autonomních aut

Tři čtvrtiny modelů budou mít podle aliančních plánů do roku 2022 stejné hnací ústrojí. Kromě aut do zásuvky uvede francouzsko-japonské automobilové společenství také čtyři desítky nových modelů s různými úrovněmi autonomního řízení, včetně plně samořiditelných aut.

Partnerství mezi Renaultem a Nissanem oficiálně existuje od roku 1999. Společnost má sídlo v nizozemském Amsterdamu. O přikoupení ztrátového Mitsubishi se finálně rozhodlo loni, třetinový podíl v konkurenční japonské automobilce stál Nissan více než dvě a čtvrt miliardy dolarů, tedy asi 50 miliard korun. Aliance se pak stala třetím největším výrobcem aut na světě po Toyotě a Volkswagenu. Od letošního září má nové logo ve tvaru písmene A.

Nové logo aliance Renault-Nissan-Mitsubishi

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 24 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky