Nové značky, dotace, úlevy. Jak vláda podpoří elektromobily?

Pětadvacet úkolů do roku 2025. Vláda se spolu se zástupci automobilového průmyslu dohodla na užší spolupráci při rozvoji automobilového průmyslu v České republice. Tento týden memorandum spolu s akčním plánem posvětil kabinet premiéra Bohuslava Sobotky z ČSSD. Do půlky října materiál podepíše ministr průmyslu a obchodu spolu s prezidentem sdružení autoprůmyslu. Podívejte se na přehled těch nejdůležitějších opatření.

Dotace

Akční plán počítá se zavedením podpůrných opatření od roku 2019. „Jako nejúčinnější se zatím jeví přímá podpora nákupu. Tuto podporu však nelze realizovat odpočtem DPH, vrácením DPH nebo formou prominutí DPH, které jsou absolutně nepřípustné z hlediska harmonizovaného daňového práva Evropské unie,“ píše se v materiálu. Daň z přidané hodnoty neplatí například zájemci o elektromobil v Norsku. Francie poskytuje dotaci až 6300 eur, tedy 164 tisíc korun. Německo dá zájemcům o 60 tisíc méně.

Nabíjení Nissanu Leaf

Nejdůležitější bod z akčního plánu spadá do gesce ministerstev financí, průmyslu a obchodu a životního prostředí. Detailní podklady dodá resort dopravy. Pak se teprve rozhodne, jakou formu podpory Česko zvolí.

Elektromobily jsou v současnosti výrazně dražší než vozy s konvenčním pohonem. Ministerstvo průmyslu a obchodu i resort životního prostředí už v minulosti vyhlásily několik výzev na podporu nákupu elektromobilů. Peníze ale mohly využít jen podnikatelé nebo třeba obce a kraje.

Zrychlené odpisy

Opatření připravuje ministerstvo financí. Vláda zrychlené odpisy zvažuje jako efektivní nástroj, který by firemní zákazníky motivoval k nákupu auta do zásuvky. „Cílem opatření je snížit celkové náklady vlastnictví vozidla s elektrickým pohonem, a zvýšit tak jejich konkurenceschopnost,“ píše se v materiálu. V Evropě fungují mimořádné odpisy pro elektromobily například ve Velké Británii nebo v Belgii.

Nové značky

Do konce letošního roku chce vláda zavést nové registrační značky pro elektrická auta. Pracuje na tom ministerstvo dopravy. Lišit se mají barvou a umožní řidičům elektromobilů od příštího roku například využívat jízdní pruhy pro autobusy nebo parkovat v centrech měst. O tom si rozhodnou sama města. Do budoucna dovolí odlišné registrační značky autům na baterky vjezd do nízkoemisních zón. Vláda chce změnu registračních značek koordinovat s Evropskou unií, aby označování unijních elektromobilů bylo jednotné.

Dobíjení stále trvá hodiny

Žádné poplatky

Zájemci o elektromobil by nemuseli podle navrhovaných opatření platit registrační poplatek 800 korun. Opatření souvisí se změnou označování elektromobilů na silnicích. Uvažovalo se také o odpuštění dálničního poplatku ve výši 1500 korun za známku.

Stavba dobíječek

Ministerstvo průmyslu a obchodu zvažuje výraznější finanční podporu stavby dalších dobíjecích stanic v České republice. Mohlo by také nastavit zvýhodněné podmínky pro připojení dobíječek na existující distribuční soustavu. Tento bod považuje výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl za klíčový: „Když se podíváme například na poměry v Německu a v Česku, tak v Čechách máme zhruba 300 dobíječek a v Německu jich koncem loňského roku bylo kolem osmi tisíc. Je jasné, že pokud chceme zachytit trend, tak na tom musíme zapracovat,“ řekl Petzl Českému rozhlasu.

Evropská komise se v srpnu usnesla, že Česku přidělí dotaci přes 1,1 miliardy korun na výstavbu nových dobíječek. Podle čtyři roky starého záměru Bruselu by v České republice mělo do tří let vzniknout 13 tisíc nových stanic. Premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD v únoru oznámil, že stát podpoří výstavbu 1200 dobíjecích stanic do roku 2020.

Výroba baterií v závodě BMW v Dingolfingu

Vláda chce dále do dvou let vytvořit prostředí pro testování autonomního řízení v České republice. Ministerstvo dopravy by na tom mělo spolupracovat s krajskými a obecními úřady. Čeká se také na legislativní změny, které by samořiditelná auta na českých silnicích povolily. Potenciálně by stát mohl větší otevřeností novým technologiím nalákat do země zahraniční investory. Akční plán počítá i s podporou vysokorychlostního internetu a rozvojem technického vzdělávání v České republice.

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 24 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky