Bizarní zapomenuté ECO prototypy z Ruska

Gnom, Elf a Rapan nejsou pohádkové postavy, ale zapomenuté prototypy Ruské federace. V devadesátých letech vyráběla Lada především hranaté žigulíky. Proto byla experimentální auta s aerodynamickou karoserií překvapením. Seznamte se s ruským ekvivalentem Smartu, plážovým elektromobilem a autem s karoserií ve tvaru mušle.

Elf a Gnom v muzeu AvtoVAZu

Gnom

VAZ-1151 Gnom byl ruským ekvivalentem německého Smartu. Prototyp měl premiéru v roce 1992 na Moskevském autosalonu. Malý hatchback je dlouhý pouze 2,65 m a váží 490 kg. Gnom má čtyři místa k sezení. Dvě vpředu pro dospělé a dvě vzadu pro děti. Motor pochází z Lady Oka (1995-2008). Benzínový dvouválec s karburátorem o objemu 649 ccm má výkon 30 koní. Sériová výroba měla být zahájená v areálu společnosti Teza, která sídlila ve městě Shuya. Projekt byl nakonec z finančních důvodů zrušen. Prototyp stojí v muzeu AvtoVAZu v Togliatti.

Elf

Na základě modelu VAZ-1151 Gnom vznikl experimentální elektromobil VAZ-1152 Elf. Design karoserie připomíná plážové auto. Uvnitř jsou dvě místa k sezení a podvozek má vyšší světlou výšku. Elfu chybí boční dveře.

Veřejnost obdivuje unikátní elektromobil

Elektromobil měl být využíván na golfových hřištích, v nemocnicích, na letištích a ve skladech. Konstruktéři se při návrhu zaměřili na užitnou hodnotu auta, aktivní a pasivní bezpečností se moc nezabývali. Auto s dojezdem 110 kilometrů zvládlo jet maximální rychlostí 90 km/h.

Rapan

Premiéra tohoto futuristického elektromobilu se překvapivě nekonala v Rusku, ale v Paříži roku 1998. Pojmenování Rapan vzniklo kvůli tvaru karoserie, která připomíná ulitu mořského plže. Základem auta dlouhého 3490 mm je kovový rám. Na něm jsou usazeny plastové panely. Kromě širokého prosklení má elektromobil vedle kliky dveří speciální parkovací okna. Baterie s napětím 134 voltů jsou uloženy v podlaze.

Novinářská atrakce

Elektromotor naladěný na 25 kW pohání přední kola. Auto dosahuje maximální rychlosti 90 km/h. Konstruktéři dali Rapanu unikátní volant s integrovanou přístrojovou deskou a airbagem. Extravagantní elektromobil neměl být nikdy sériově vyráběn. Inženýři Lady ho sestrojili kvůli upoutání pozornosti evropských médií.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 37 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik