Elektrický žigulík předběhl Teslu o 33 let

Synonymem pro úspěšné elektromobily se stala americká značka Tesla. Hlavně Model S způsobil v roce 2012, kdy vstoupil na trh, malou automobilovou revoluci. Ale víte, že sovětský „žigulík“ předběhl s elektromobilem Teslu o 33 let? 

Jedna z nejčasnějších variant VAZ-2102E

Prototyp se servisním poklopem

V osmdesátých letech zahájila ruská automobilka VAZ výrobu prototypů založených na sériovém modelu VAZ-2102. První elektromobil 2102E (později 21029) vznikl v roce 1976. (Tesla představila Model S jako prototyp na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2009) Šlo o dvoumístné užitkové kombi. Roku 1979 schválila státní komise jeho malosériovou výrobu. Mezi léty 1980 – 1981 bylo vyrobeno 47 prototypů.

Ty měly označení VAZ-2801. Výrobce zastavěl baterie do speciálního hliníkového rámu. Místo pravých zadních dveří umístili konstruktéři servisní poklop. Některé modely sloužily přímo v továrně. Zaměstnanci je používali na převoz pošty nebo pro vnitropodnikové účely.

Služba na Ukrajině

Většina prototypů byla exportovaná na Ukrajinu. Elektromobily byly nasazeny také do služby v Moskvě, Kyjevě a na Krymu. Několik modelů 2801 pracovalo v televizní opravně Galant v Záporoží. Baterie byly vyrobeny ze zinku a niklu. Elektromotor měl výkon 25 kW (34 koní). Dojezd se pohyboval kolem 130 km na jedno nabití. Užitkový kombík s nosností 320 kg vyvinul maximální rychlost 87 km/h.

Konec éry

Konstrukce elektromobilu byla poměrně jednoduchá. Zkušenosti z provozu však ukázaly nedostatky. Auto nemělo dostatečný výkon a chyběly dobíjecí stanice. Baterie byly těžké a náklady na výrobu příliš vysoké. Z toho důvodu byla sériová výroba pozastavena. Automobilka AvtoVAZ však pokračovala ve vývoji dalších elektroaut.

Model 2701 na výstavě Auto-84

Vzkříšení benzínem

Elektrické „žigulíky“ přežily dodnes. Mnoho z nich bylo přestavěno na benzínovou verzi. Unikátní části karoserie majitelé postupně nahrazovaly sériovými díly. Na první pohled však poznáte, že jde o původní elektromobil. Podívejte se i na fotografie „přeživších“ prototypů.

Foto: www.drive2.ru

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 47 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik