Auta se spalovacími motory budou dražší

Budoucí evropské emisní předpisy nejspíš zdraží klasická auta s benzínovými a naftovými motory. Každý gram CO2 nad určenou normu bude výrobce od roku 2019 stát 95 euro. Navíc se trest bude týkat každého prodaného vozidla.

Motor Volkswagen TDI

Osobní a nákladní auta podle údajů Evropského sdružení výrobců aut vyprodukují až 13 procent skleníkových plynů v atmosféře. Evropská unie proto přišla s emisními normami, které motivují koncerny vyrábějící automobilové motory. Součástí těchto restriktivních opatření jsou nejen tresty, ale i bonusy.

Jak si sáhnout na bonusy

Ty se týkají modelů, které budou emitovat méně než 50 g CO2/km. V roce 2020 se bude při výpočtu průměrné emise aut prodaných daným výrobcem takový vůz počítat dvakrát, o rok později 1,67x a 1,33x v roce 2021. V roce 2022 bude bonusový program ukončen.

Luxusní automobilky budou platit

Emblém hybridního pohonu

Jak předpokládají specialisté z JATO Dynamics, ne každý výrobce má šanci vyhnout se trestu. Finanční ztráty hrozí těm koncernům, které mají širokou nabídku aut se silnými motory, tedy automobilky nabízející luxusní vozy. Zaplatit mohou podle odhadů až 1,36 miliard euro. (36,7 miliard korun) Podle znalců PA Consulting se trestům mohou vyhnout díky nabídce hybridních aut a elektromobilů i programům na přechod na elektrifikované vozy automobilky Toyota, Lexus, Volvo a skupina Renault-Nissan.