Rozvoj elektromobility brzdí dvojnásobně drahé baterie

Ceny baterií musí klesnout o víc než polovinu, aby elektromobily mohly plnohodnotně konkurovat autům se spalovacím motorem. Podle průzkumu Bloomberg New Energy Finance (BNEF) k tomu dojde v roce 2026.

Baterie

Průzkum odhaduje že náklady na lithium-iontové akumulátory v tu dobou klesnou na přibližně 100 dolarů (2150 Kč) za kilowatthodinu. Vyplývá to z průzkumu Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

Průměrná cena aut na fosilní paliva je asi 28 000 dolarů (602 000 Kč). Podle odhadů BNEF cena do roku 2030 stoupne nod dva tisíce dolarů. Aby se elektromobily staly tak levné, že nahradí klasická auta, musí ceny baterií v během devíti let klesnout o 67 procent.

Toyota vyvíjí novou technologii

Baterie pro elektromobil

Pozornost výrobců se přesunula z lithium-iontových baterií používajících kapalných elektrolytů na polovodičové baterie, které řeší potřebu bezpečnějšího a účinnějšího ukládaní energie. Japonská Toyota pracuje na komercializaci této technologie někdy po roce 2020. Britská firma Dyson chce vyrobit elektrické auto využívající polovodičové baterie do tří let. Dyson plánuje investovat do vývoje vozu miliardu liber (29 miliard Kč) a stejnou částku do zkonstruování polovodičové baterie pro tento vůz.

Povrchový důl na měď Bingham Canyon Mine v americkém Utahu-foto Shutterstock

Největšími výrobci lithium-iontových baterií pro elektrické vozy jsou podle BNEF japonský Panasonic, čínská BYD a jihokorejská LG Chem. Akcie firem jako výrobce lithiové soli Stella Chemifa a Sociedad Química y Minera de Chile, která těží chemikálie včetně lithia, rostou. Z růstu poptávky po kovech používaných v bateriích těží také firmy jako je japonská Tanaka Chemical, která vyrábí a prodává komponenty pro výrobu akumulátorů.