Obří flotila elektrobusů slouží obyvatelům Šen-čenu

Šen-čen je jedno z největších měst v Čínské lidové republice a jedno z nejrychleji rostoucích na světě. Poslední roky tlačí tamní vláda na elektrifikaci všech aut. Samotné město šlo příkladem a kompletně obměnilo svůj autobusový park.

Elektrické autobusy v čínském Šen-čenu

Výzva k elektrifikaci

Iniciativa k elektromobilitě se projevila i v zákazu prodeje zhruba 553 kusů aut na fosilní paliva. Zástupci města Šen-čen na výzvu zareagovali kompletní elektrifikací městských autobusů. Teď jich tam jezdí přes šestnáct tisíc.

Takhle vypadá kompletní obměna

Dojde i na taxíky

Zprávu přinesl tamní magazín Shenzhen Daily. Redakce také uvedla, že Šen-čen má jako jediné město na světě kompletní elektrickou autobusovou flotilu. V superlativech Číňané pokračují. V Šen-čenu jezdí 16 359 elektrobusů a 12 518 elektrických taxíků. Ekologická auta taxislužby tvoří 62,5 % z celkového podílu taxi.

BYD E6 e-taxi

„Postupně budeme nahrazovat fosilní taxíky elektrickými. Projekt chceme dokončit do roku 2020 nebo dříve,“ řekl Zheng Jingyu, vedoucí oddělení veřejné dopravy ve správě městské hromadné dopravy.

Elektrotaxi na nabíječce

Tichá domácnost

Na podporu velké flotily elektrobusů město postavilo 501 nabíjecích stanic a přes 8000 nabíjecích stožárů. „Po elektrifikaci autobusový terminál Quinhu značně ztichl, i když e-busy neustále vjíždí a odjíždí z terminálu,“ řekl Guan Anguang, pomocný manažer terminálu.

BYD K9 elektrobus

Energetická účinnost

Magazín Shenzhen Daily porovnává energetickou spotřebu následovně:

Elektrické autobusy spotřebují o 72,9 % méně energie než naftové autobusy. Za jeden rok by mohly e-busy ušetřit 345 000 tun paliva a snížit emise oxidu uhličitého o 1,35 milionu tun. E-taxi ušetří 116 000 tun paliva.

Čínský e-bus K9

Nesmyslné zákony

Nicméně ne všechno je v Šen-čenu v pořádku. Společnost EyeShenzhen se 76 000 klienty musela pozastavit službu pronájmu elektrických kol. Problém nebyly finance, ale desítky let staré zákony. Ty říkají, že kolo může vážit maximálně 20 kg a jeho maximální rychlost musí být 20 km/h.

Šen-čen roste velmi rychle

 

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 111 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik