Praotec Leafu vznikl po válce v továrně na letadla

Když japonský výrobce Tachikawa Aircraft pověsil výrobu letadel na hřebík, pustil se do aut. Po úspěchu malého náklaďáku přišel na řadu první elektromobil. Unikátní konstrukce baterií tehdy zaujala samotné úředníky ministerstva průmyslu a obchodu. To znamenalo první úspěch pro automobilku a začátek elektrifikace.

TAMA nabízela čtyři místa k sezení

Na suchu

Ještě ani neutichly ozvěny druhé světové války a z výrobních linek společnosti Tachikawa Aircraft (později Tama Electric Cars) sjížděl první elektromobil. Jedním z důvodu byl extrémní nedostatek benzínu. Vše začalo roce 1947. Tehdy spatřil světlo světa benzínový dvoumístný náklaďák s nosností 500 kg. Výkon motoru byl 4,5 koně a karoserie se pyšnila novým designem. Jméno dostal Tama Truck, podle místa jeho vzniku. Výrobce garantoval maximální rychlost 34 km/h.

Tama Truck

Od letadel až k ocenění

Zástupci automobilky však ukázali ještě další model. Praotce Leafu, první osobní elektromobil. Auto mělo dvoje dveře a čtyři místa k sezení. Jeho řidič dokázal vyvinout maximální rychlost 35 km/h a na jedno nabití ujet až 65 km. Získané konstrukční znalosti z leteckého průmyslu aplikovali inženýři především v oddělení baterií. V roce 1948 provedli pracovníci Ministerstva průmyslu a obchodu zkoušky auta. Tama EV tehdy odjížděla s nejvyšším hodnocením. Do roku 1950 byla Tama EV populární také jako taxi.

Rozvor náprav je 2000 mm

Raketový vývoj

V červnu roku 1948 se společnost opět přejmenovala. Tentokrát na Tama Cars. Produkci elektromobilů zaštiťovala speciálně založená firma Tokyo Electric Cars. Oba výrobci byly zodpovědní za vznik kompaktního osobního auta Tama Junior.

Dva roky (1949) po premiéře prvního elektromobilu představili oba výrobci Tama Senior EMS. Moderní elektromobil byl o 1000 mm delší a o 300 mm širší než Tama EV. Rozvor elektrosedanu narostl o 400 mm. Díky čtyřiceti dvouvoltovým olověným akumulátorům nabízel Senior dojezd až 200 km. Maximální rychlost vzrostla na 55 km/h. Auto dostalo nezávislé odpružení a olejovou brzdu.

TAMA Senior EMS

Rok 1952 znamenal integraci pod firmu Prince Motor. Od roku 1968 známou jako Nissan.

TAMA Junior

Unikátní řešení

Baterie Tamy EV byly zastavěny v oddílech na obou stranách podlahy. Samotné válečkové akumulátory bylo možné rychle odejmout a vyměnit za nabité. Tenhle inženýrský kousek se zalíbil především pracovníkům Ministerstva průmyslu a obchodu.

Vyměnitelné akumulátory

Technická data:

TAMA EV 1947 (E4S-47-1)
Délka / šířka / výška: 3,035 / 1,230 / 1,630 mm
Rozvor: 2,000 mm
Hmotnost: 1,100 kg
Počet míst k sezení: 4
Dojezd: 65 km
Motor: 36 V, DC, 3,3 kW (4,5 k)
Baterie: Olověná (40 V / 162 Ah)
Maximální rychlost: 35 km/h

Foto: Nissan

 

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 66 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik