Kostarika se připravuje na masivní elektrifikaci

Kostariku byste asi nenazvali baštou Latinskoamerického automobilismu. Tamní vláda se však probudila a začala podporovat prodej elektrifikovaných aut. Nulové daně a další výhody mají přilákat importéry. Stane se Kostarika pionýrem elektromobility Latinské Ameriky, nebo jde o výstřel do tmy?

Mitsubishi i-MiEV na nabíječce

Svérázný plán

Tahle země leží ve Střední Americe mezi Nikaraguou a Panamou. Žije tam 4,8 milionu obyvatel, kteří koupí jen 154 000 aut ročně. To je pouhé 1 % prodeje ve srovnání se Spojenými státy. Nevalné hodnoty však neodradily tamní úředníky ve snaze elektrifikovat vozový park. Zástupci vlády mají vytyčený cíl, provozovat v zemi do roku 2022 celkem 37 000 plug-in hybridů.

Daňové benefity

Podle internetového blogu Navigant Research byly doposud plug-in hybridy v Kostarice stejně populární jako sněžnice. Důvod byl prostý. Hybridní a elektrická auta mají vyšší pořizovací náklady a vláda se nezajímala o snížení uhlíkové stopy. Jenže teď je všechno jinak.

Toyota Mirai se také snažila uchytit na místním trhu

Kostarika začala jako jedna z mála zemí střední Ameriky klást větší důraz na ekologickou dopravu. Na podporu elektrifikace ruší tamní úředníci na eko auta daň z prodeje, daň ze spotřeby paliva a celní náklady. To by mělo efektivně snížit cenu elektrifikovaných aut o zhruba 24 %.

Ekonomický faktor

Přesto mají hybridy několik ekonomických překážek. Průměrný roční plat dosahuje 10 000 dolarů. Jenže, většina plug-in hybridů stojí kolem 40 000 dolarů. Takový luxus si nemůže většina obyvatel dovolit. Zástupci vlády si však myslí, že podpora prodeje je důležitá.

Prodeje elektrifikovaných aut v zemi tvoří pouhé 1%

Ekologické argumenty

Prvně energetická společnost Grupo ICE vyrábí tři čtvrtiny z celkové produkce elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Nahrazení aut na fosilní paliva elektrickými umožní Kostarice vyčistit vzduch a snížit celkové emise automobilismu.

Fisker Karma na Kostarice

Zadruhé ekoturistika tvoří významné procento HDP země. Elektromobily a hybridy na silnicích by podpořily celkový ekologický obraz státu.

Oregonská firma Venus Motors chtěla vyrábět svůj elektromobil v Kostarice

Závislost na importu

Nicméně v zemi se auta nevyrábí, proto bude dosažení plánovaného cíle závislé na importérech a jejich ochotě dovážet elektrifikovaná auta. Jedním z prvních populárnějších hybridů v zemi byl BYD Qin Plug-In Hybrid. Obdobně smýšlejí i zástupci v čínském Šen-čenu, kteří elektrifikovali svoje autobusy.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 66 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik