Kalifornie jezdí na vodík, hitem je Toyota Mirai

Japonci obsadili trh s vodíkovými auty na území Spojených států. Zástupci Toyoty tvrdí, že zde drží 80procentní podíl. Automobilka láká zákazníky na nízkou spotřebu a tříleté bezplatné tankování.

Tankování vodíku

Rekordní prodeje

Kalifornie je kolébkou vodíkového pohonu. Ten se dynamicky rozrůstá napříč celým státem. To potvrzuje nedávné prohlášení americké divize Toyoty. Její zástupci oznámili, že na území Kalifornie se prodalo přes tři tisíce kusů modelu Mirai na palivové články.

Automobilka prodala přes tři tisíce Mirai

Kalifornský vodík na vzestupu

U běžných aut nejsou tahle čísla nikterak působivá. Ale u vodíku je to jinak. Po celém státě funguje pouhých 31 vodíkových stanic. Většina z nich stojí v Los Angeles a v San Francisku. To podporuje prodej aut na palivové články. Zástupci Toyoty také tvrdí, že mají 80% podíl na trhu s vodíkovými auty ve Spojených státech.

Ekologická Toyota vede v Kalifornii

Konkurence nestíhá

Zatímco ostatní výrobci teprve přizpůsobují svoje plány, Toyota má náskok. Přímá konkurence pochází z domovského Japonska. Honda v Kalifornii prodává model Clarity Fuel Cell. Hyundai chystá zase vodíkové SUV NEXO. Pro Toyotu to není špatná zpráva. Pokud potenciální kupce alternativní pohon zaujme, bude to generovat vyšší prodeje všech vodíkových aut.

Slova vítězství

Momentálně Japonci oslavují malé vodíkové vítězství. „Společnost Toyota zůstává v čele vývoje a nasazování technologie vodíkového pohonu. Věříme v jeho potenciál při realizaci udržitelnosti aut s nulovými emisemi“, řekl výkonný viceprezident severoamerické divize Toyoty Bob Carter. „Náš úspěch prodeje Mirai navazuje na budování první megawattové elektrárny. Tam budeme vyrábět palivové články. Společnost Toyota je pyšná, že uvádí na trh všestranné technologie“, dodal Carter.

Japonci jsou pionýři v oblasti alternativního pohonu

Palivo na tři roky zdarma

Podle amerických zkoušek ujede Mirai na jedno tankování 502 kilometrů. Kombinovaná spotřeba je 0,3 kWh/ 1 km. Noví zákazníci dostanou k autu palivo na tři roky zdarma. Vodíková síť v Kalifornii se nadále rozvíjí. Další dvacet stanic bude uvedeno do provozu v roce 2018. Na východním pobřeží se ekologické „benzínky“ také rozrůstají. Toyotu Mirai jsme otestovali létě roku 2017.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 105 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik