Iveco Daily Blue Power: Trio ekologických dodávek

Modrá síla Iveca vstoupila na trh. Výrobce představil tři ekologické varianty užitkového modelu Daily. Automobilka sází na nízké emise a energetickou efektivitu. Italové jdou sami příkladem, proto pro své zákazníky vybudovali ekologický showroom.

Výrobce má pro zákazníky servisní plány i financování

Iveco Daily Hi-Matic Natural Power

Ekologický pohon na stlačený zemní plyn není v autech od Iveca ničím novým. Poměrně netradiční je tu však převodové ústrojí. Kombinace CNG a osmistupňového automatu má podle výrobce zaručit nízké emise a bezproblémový přístup do center měst. Tam bývají vjezdy často regulované podle hladiny výfukových plynů. To platí především v západní Evropě a ve Skandinávii.

Pod kapotou pracuje třílitr s označením F1C. Ten nabídne výkon 136 koní a sílu 350 Nm. Původně průmyslový motor plní požadavek normy Euro 6/D. Ve srovnání s konvenčním dieselem vyprodukuje o 76 % méně pevných částic a o 12 % méně oxidů dusíku. Agregát umí spalovat také biometan, tehdy emise klesnou o 95 %. Bioplyn funguje stejně jako CNG, liší se jen metodou vzniku. Například ve Švédsku mají auta na bioplyn extrémní úlevy z CO2 daní. Řidiči pomůže při práci také aplikace Business Up, která funguje jako jízdní i firemní asistent.

Modré disky

Iveco Daily Euro 6 RDE Ready

Přísné emisní směrnice vůbec nepřejí dieselům. Na to výrobce zareagoval představením motoru, který plní emisní limity podle připravované normy RDE 2020. Automobilka nechala agregát otestovat v reálném provozu nizozemskou společností pro aplikovaný vědecký výzkum (TNO).

Výrobce nabízí mnoho variant

Nové enviromentální předpisy měří faktor konformity. Požadavek na splnění má hodnotu maximálně 2,1. Iveco dosáhlo výsledku 1,2. Dieselový motor sází pro úsporu paliva na systém Start/Stop a pneumatiky Michelin Agilis +. Reálně by měli zákazníci ve městě ušetřit až 7 % pohonných hmot.

 

Zmíněným „ekotahounem“ je čtyřválcový turbodiesel F1A, který prošel v roce 2016 kompletní modernizací. Ekologickou zátěž snižuje systém selektivní katalické redukce, využívající močovinu (AdBlue) k redukci škodlivin.

Iveco Daily Electric

Čistě elektrická dodávka má v sobě zastavěné 100 % recyklovatelné baterie. Optimalizace výkonu a spotřeby elektřiny dokázala prodloužit celkový dojezd na 200 kilometrů. Akumulátory snesou vysoké zatížení. To umožní auto dobít za dvě hodiny. Jízdní režim Eco-Power nabídne strategické rekuperační brzdění. Model Daily Electric je nabízen v různých provedeních s maximální tonáží 5 tun.

Správci vozového parku ocení aplikaci pro webové monitorování. Ta umožní sledovat polohu, stav, dobu chodu motoru, kilometrový nájezd a historii auta. Informace sbírané v reálném čase zpracovávají i pracovníci automobilky. Ti navrhují servisní operace a pomáhají v prevenci selhání auta. Iveco má pro zákazníky připravené financování a plány servisu, včetně údržby akumulátorů.

Řada Blue má modré prvky

Iveco Daily Center

Automobilka má také svoje ekologické předváděcí centrum. Vedle výrobního závodu v italské Suzzare si mohou potenciální kupci prohlédnout a vyzkoušet nabízenou modelovou řadu Daily. Na místě jsou také různé expozice představující aplikované technologie a interaktivní konfigurátor. Samotná střecha budovy sbírá dešťovou vodu a energii čerpá z fotovoltaických článků. Objekt vznikl bez použití základů, vody a betonu.

Iveco Daily Center

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 123 posts and counting. See all posts by Jan Majurník