Hyundai vyzkoušel autonomní SUV Nexo v provozu

Korejský výrobce vzal tři prototypy modelu Nexo vybavené autopilotem a podrobil je praktickým zkouškám. Během jízdy sledovali inženýři plynulost provozu, změnu jízdních pruhů a ovládání mýtných bran. První autonomní vodíková SUV tak zdolala města i dálnice.

Hyundai Nexo s autopilotem

Bez pomoci

Podle slov výrobce dokončila Nexa s autonomním řízením úrovně IV 190 kilometrů dlouhou zkušební cestu. Trať vedla ze Soulu do Pchjongčchangu. Korejský poloostrov přejela SUV bez zásahu řidiče. Jde o první vodíková auta na světě, která umí řídit úplně sama.

Přizpůsobivý autopilot

Korejci otestovali tři prototypy v plném provozu. Na dálnicích dosahovaly rychlosti až 112 km/h. Výrobce dříve zkoušel autonomní jízdu na vybraných tratích s omezenou rychlostí. Zástupci automobilky potvrdili, že modely držely krok s okolní dopravou. Auta uměla měnit jízdní pruhy a manipulovat s mýtnými bránami. Jediný lidský zásah byl stisknutí tlačítek „Cruise“ a „Set“. Tím piloti aktivovali plně autonomní režim.

Auta startovala ze Soulu

Realita versus skutečnost

Hyundai udává „papírový“ dojezd přes 800 kilometrů (americká norma NEDC). Tankování vodíku zabere kolem pěti minut. Na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas odhalil Hyundai skutečná data z jízdních zkoušek. V reálném provozu auto ujede 580 kilometrů. Elektromotor naladili technici na 120 kW (163,5 koní). Nexo zrychlí z nuly na za 10,25 vteřiny.

Hyundai NEXO Fuel Cell

Kořeny od Tesly

Autopilot používá radary, lidary a kamery pro sledování okolí. Tyto systémy výrobce částečně nasadil do sériových modelů. V Las Vegas potvrdili zástupci automobilky partnerství se společností Aurora Innovation. Tu založili bývalí zaměstnanci firem Alphabet a Tesla. Testované prototypy Hyundai Nexo tak pravděpodobně využívají technologie od Aurory.

Nákres jednotlivých systémů

Vzdálená budoucnost

Výrobce plánuje částečné nasazení autonomního řízení čtvrté úrovně do praxe kolem roku 2021. Auto by mělo řídit samo jen určitých oblastech. Korejci takovým místům říkají „chytrá pilotní města“. Počítá se i s vybranými lokacemi, které budou takříkajíc vyhovující autonomním technologiím.

Nexo používá technologie od Tesly

Plně autonomní řízení vidí Hyundai v sériové produkci až kolem roku 2030. Samotná SUV v sobě mají i virtuálního asistenta. Ten se stará o potlačení hluku a komfort posádky. Technologie „Home connect“ zase umožní cestujícím řídit svoji „chytrou domácnost“ během jízdy.

Hyundai jezdí na vodík

 

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 82 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik