Ženeva 2018 ukázala nové supersporty do zásuvky

Přísné emisní limity nutí výrobce čím dál víc elektrifikovat. Alternativní pohon na baterie nabízí také nové možnosti v oblasti výkonu, designu a jízdních vlastností. Na výstavišti Palexpo ve švýcarské Ženevě se ukázalo hned několik novinek bez spalovacích motorů. Přinášíme ty nejzajímavější.

Výrobci z celého světa vystavují své modely

Porsche Mission E Cross Turismo

Porsche Mission E Cross Turismo

Tři roky po odhalení sportovního sedanu Mission E přijíždí druhá verze elektrického superauta. Tím Porsche ukazuje, že je teprve na začátku své mise. Po hybridním modelu 918, Cayenne a Pananamera se logicky nabízela elektrofosilní 911. To však zástupci automobilky prozatím vyvrátili. Elektrický kombík si poradí s osmi set voltovým rychlodobíjením. Za dvacet minut dostanete do baterií energii na čtyři sta kilometrů.

Výrobce plánuje rozšířit nabíječky do luxusních hotelů, nákupních center a k prodejcům Porsche. V Evropě už stojí první prototyp supernabíječky ve Stuttgartu. Podle zástupců automobilky lidé nabíjejí elektromobil z 80 % doma. Z toho důvodu Porsche neplánuje masivní dobíjecí infrastrukturu.

Pininfarina HK GT

Auto je výsledkem spolupráce dvou firem

Italské designové studio Pininfarina ukázalo společný projekt s firmou Hybrid Kinetic Group se sídlem v Hong Kongu. Luxusní elektromobil postavený na hliníkovém podvozku ujede 160 km na jedno nabití. Konstrukční perlička se skrývá v možnosti vybavit HK GT třemi přídavnými moduly. Ty zvyšují dojezd. Jde o nízkoemisní mikroturbínu, která spaluje různé typy paliv. Dále může GT pracovat se systémem palivových článků nebo s vysoce účinným spalovacím motorem.

V maximální konfiguraci by mělo auto ujet přes tisíc kilometrů. Čtyřmístné kupé s akumulátory o kapacitě 38 kWh má na každém kole jeden elektromotor. Díky technologii vektorování točivého momentu dosahuje italsko-hongkongský supersport výkonu přes 1086 koní. Auto se může pochlubit zrychlením z nuly na sto za 2,7 vteřin a maximální rychlostí 350 km/h.

EV můžete vybavit zásuvnými moduly

Rimac C_Two

Pamatujete si na první Concept One, který rozsekal Richard Hammond na atomy? Tohle je jeho nástupce. Rimac C_Two pohání čtyři elektromotory s celkovým výkonem 1920 koňských sil a se silou 2300 Nm. Akceleraci z místa na stovku zvládá Rimac za 1,91 vteřin. Nejvyšší rychlost Conceptu 2 překonává magickou hranici čtyř stovek a zastaví se na 415 km/h. Automobilka plánuje vyrobit pouze 150 kusů tohoto elektrického zvířete. Úsporným jízdním stylem zvládne řidič ujet na jedno nabití až 650 kilometrů. Akumulátory mají totiž velkorysou kapacitu 120 kWh. Rimac C_Two dobijete za dvacet minut na 80 % pomocí rychlodobíječky. Auto využívá aktivní aerodynamiky, včetně předních a zadních difuzorů, klapek kapoty, zadního křídla a spodních vstupů a výstupů. Snímače, senzory, lidary a kamery jsou připraveny pro autonomní řízený čtvrté úrovně.

Honda Urban EV Concept

Elektrická Honda

Prototyp Hondy Urban EV je předzvěstí prvního sériově vyráběného elektromobilu značky pro Evropu. Auto má jednoduchý a důmyslný design. Karoserii lemují úzké přední sloupky a široké čelní sklo. Koncept nabídne komfort čtyřem cestujícím. Konstrukční řešení navozuje pocit jako v salónku. Přední řada sedadel je čalouněna přírodní šedou tkaninou. Interiér Urbanu EV zdobí moderní dřevěné akcenty.

Přístrojová deska je prodloužená o zaoblená skla, která s pomocí kamer nahrazují zpětná zrcátka. Jednoduchému interiéru dominuje široká dotyková obrazovka. Počátkem roku 2019 začne Honda přijímat objednávky. První zákazníci se dočkají auta už koncem letošního roku. Na ženevském autosalonu představil výrobce také nové hybridní CR-V.

Toyota Auris hybrid

Japonský hatchback

Automobilka už dříve oznámila, že nový Auris dostane několik hybridních možností. Stávající generace měla pouze jednu dvoupohonovou variantu. Toyota Auris mění pravidla hybridní hry. Čistý benzínový zážitek poskytne pouze zážehová dvanáctistovka s turbem. Tu známe z modelu Yaris. Motory hybridních pohonů narostou v objemu na 1,8 litru (124 koní) a na 2,0 litru (183 koní). Dieselový motor v Aurisu pravděpodobně končí. Auto je postavené na globální platformě TNGA. Na ni budou navrženy všechny budoucí osobní auta Toyoty. Zadní náprava dostala víceprvkové zavěšení. Karoserii vyztužili inženýři vysoce pevnostní ocelí. Nový Auris je o 2,5 centimetrů kratší než jeho předchůdce. Rozvor však konstruktéři prodloužili o čtyři centimetry. Toyota Auris je nižší, širší a výrobce pro ni nabídne také dvoubarevné lakování.

Foto: Porsche, Toyota, Autoblog, Honda, Rimac, Pininfarina

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 111 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik