Ekovýlet do Drážďan – elektromobily s ptačím zpěvem

Druhý díl našeho ekologického seriálu pokračuje prohlídkou továrny Volkswagenu v centru Drážďan. Fabrika kdysi vyráběla honosné vlajkové phaetony. Dnes z produkční linky sjíždí elektrické golfy. Navštívili jsme výrobní závod, který má k přírodě blíž, než si možná myslíte.

Prosklená továrna

Poslední Phaeton

Automobilový závod v centru Drážďan navrhl architekt Gunter Henn. Ten samý člověk má na svědomí mladoboleslavskou Škodovku. Prosklená továrna byla slavnostně zkolaudovaná v roce 2001. Tehdy hostila výrobu vlajkové lodi Volkswagenu, limuzíny Phaeton. Těch tady vzniklo celkem 84 235. Poslední kus, Phaeton 4,2 V8 v šedé metalíze, stojí jako vzpomínka v prvním výrobním okruhu. Auto podepsali všichni zaměstnanci, kteří tehdy v továrně pracovali. Před e-Golfem se Gläserne Manufaktur stal místem narození Bentley a aerodynamického XL1.

Minule jsme pro vás zmapovali nabíječky na cestě z Hradce Králové do Drážďan. V minusových teplotách elektromobil odolával mrazu a překonali jsme s ním vánici. Přečtěte si začátek našeho zimního rozloučení s odcházející generací průkopnického elektroauta.

Veřejně přístupné lobby má kulaté tvary a často se mění. Výrobce tady vystavuje svoje aktuální modely. Samotná výrobní část je naopak hranatá a do tvaru písmene L. Podlahu zdobí dřevěná podlaha z kanadského dubu. Dřevo tlumí nárazy a navozuje přírodní atmosféru.

Továrnu zásobují teplem a energií solární panely. Výrobce myslel také na ochranu přírody. Pro ptactvo je sklo standardně neviditelné. Tradiční polepy v prosklené továrně nahradil unikátní systém reproduktorů. Ty přehrávají ptačí zpěv a jsou vysoce aktivní především v létě. „Okřídlenci“ se tak továrně vyhýbají, protože je teritorium už obsazené.

Model továrny

Vakuová tramvaj

Před zahájením kompletace se do Drážďan dostanou karoserie ze Zwickau a některé díly z Wolfsburgu. Výrobce využil stávající kolejový systém. Uvnitř přepravních tramvají je vzduchoprázdno jako prevence poškození dílů.

Nabíjení

Volkswagen e-Golf tedy přijede po částech a na čtyřech výrobních okruzích z něj mechanici udělají finální výrobek. Na prvním okruhu putuje karoserie v závěsném systému. Auto hned přijde o dveře a dělníci do něj montují první elektroinstalaci. Na konci linky už má e-Golf palubní desku a některé další komponenty.

Díly rozváží speciální roboti. Ti se pohybují pomocí magnetů v podlaze. Transportní zařízení nemá žádné senzory, proto se od něj musíte držet minimálně metr a půl daleko. Jinak hrozí srážka člověka s robotem. Pomocnou rukou pracovníků je počítačem řízená vrtačka. Ta analyzuje každý šroub, proto je téměř nemožné, aby zaměstnanec na něco zapomenul.

Šroubování

Druhý okruh spojí karoserii a podvozek celkem čtyřiceti šrouby. Takovému procesu se říká svatba. Dále auto dostane čelní i zadní sklo a kola. Ty instalují roboti Kuka. Mají šedé zabarvení a pracují ve zpomaleném režimu. Přizpůsobují se nastavenému tempu a nestresují pracovníky rychlým kmitáním a křiklavými barvami. V Drážďanech si VW obzvláště potrpí na pracovní komfort. Zástupci výrobce tvrdí, že zaměstnanec, který není ve stresu, pracuje rychleji a efektivněji. Dělníci také každé tři hodiny mění stanoviště.

Třetí okruh se nese v duchu finálních úprav a kompletace interiéru. Poslední produkční okruh zahrnuje výstupní kontrolu a export auta.

Baterie

Volkswagen využívá tři čtvrtiny z celkové kapacity. Elektrický Golf totiž není tak náročný jako Phaeton. Denně tu vznikne 44 aut a továrna zaměstnává 120 pracovníků. Volkswagen nabízí také prostory schváleným start-upovým projektům. Automobilka chce navýšit produkci na 70 aut denně. To pravděpodobně přinese nová pracovní místa. VW e-Golf se vyrábí také ve Wolfsburgu.

Od konceptů po Norsko

Všechna elektrická auta, která jdou do výroby, mají svého majitele. Z celkového počtu se 60 % všech modelů prodá v severských zemí. Z toho 30 % spotřebuje norský trh.

Během prohlídky jsme mohli vidět i počátky elektromobility VW v podobě prvních elektrických Golfů. Plocha hostí i koncepční VW Nils. Jde o jednomístný elektromobil, který by naplnil přepravní potřebu obyvatel. Podle studie většina lidí ujede pouze 20 kilometrů denně.

Volkswagen Nils

Další chloubou továrny je superaerodynamický XL1 se spotřebou 0,9 litrů na sto kilometrů. Hybridní Volkswagen stál tehdy 111 000 euro. To odpovídalo v přepočtu zhruba třem milionům korun. Automobilka jich prodala celkem 150. Mezi exponáty najdete i další hříčky konstruktérů, například koncept VW Gen-e s autonomním řízením páté úrovně.

V dalším díle našeho seriálu se dočtete víc o hybridním Volkswagenu Passat GTE, který jsme v Drážďanech pořádně projeli.

Na závěr chceme poděkovat naši průvodkyni Ivaně Pavlíčkové, za vstřícný přistup a zajímavou profesionální prohlídku. Děkujeme Ivano!

Foto: Volkswagen Zentrum Dresden, Volkswagen

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 82 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik