Kia má bezdrátové dobíjení, následuje Daimler a BMW

Po tříletém vývoji představila korejská automobilka Kia vlastní systém bezdrátového dobíjení elektromobilů. Pokročilá technologie dosahuje až 85% účinnosti, a to i v případě nepřesného postavení auta. Pionýrem pokroku se stal elektrický model Soul EV.

Značný posun v oblasti dobíjení cenově dostupných elektromobilů mají na bedrech společnosti HATCI a Mojo Mobility. Obě firmy tři roky pracovaly na vývoji rychlodobíjecího systému pro bezdrátový přenos energie. K testování sloužily osobité crossovery Kia Soul EV.

Projekt podpořil také úřad pro energetickou efektivitu a obnovitelné zdroje ministerstva energetiky USA. Partneři vývoje vidí budoucnost elektromobility bez kabelů a zásuvek.

Specialisté navrhli kompaktní systém přímého dobíjení bez použití kabelů, který umí dodat výkon až 10 kW. Účinnost přenosu dosahuje až 85% úrovně. Technici pokročilý systém zastavěli do pěti elektrických Soulů, které testovali v reálných podmínkách. Řidiči prototypů se zaměřili na odolnost, bezpečnost a jízdní výkony.

Bez drátů a zásuvek

Technologie funguje na bázi elektromagnetického přenosu energie mezi dvěma cívkami. Na zemi je vysílací a ve spodní části auta přijímací. Dobíjení se spustí automaticky poté, co řidič zaparkuje auto nad vysílačem. Elektromobil následně čerpá energie pomocí induktivní vazby a ukládá ji do baterií. Vysoká účinnost zajistí dobíjení i v případě nepřesného zaparkování na vyhrazeném dobíjecím místě.

Jsme nadšeni z úspěchu tohoto systému a jeho účinnosti,“ uvedl prezident HATCI William Freels. „Chceme vyvinout systém bezdrátového dobíjení využitelný pro reálné potřeby a se snadným používáním z hlediska spotřebitelů. Na této flotile bezdrátových vozidel Soul EV jasně vidíme budoucnost elektromobilů bez zásuvky.“

Výrobce zatím neuvedl, kdy bude zastavovat bezdrátové nabíječky do sériových elektromobilů. Úspěch projektu však naznačuje budoucnost, kudy se korejská cesta elektrifikace bude vinout. Jelikož je Kia dceřinou automobilkou výrobce Hyundai, očekáváme nasazení technologie i tam.

Nabíjení bez kabelu bylo dosud v technologických rukou stuttgartského koncernu Daimler nebo mnichovského BMW. Bavorští inženýři plánují instalaci systému do nového modelu i8. Cestou bezdrátového dobíjení se vydal i francouzský Renault.

Foto: Kia

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 111 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik