Závodní elektromobil od VW je rychlejší než formule

Poslední počin německého koncernu Volkswagen AG se jmenuje I.D. R Pikes Peak. Jde o plně elektrický prototyp závodního auta. Automobilka s ním pojede mezinárodní závod do vrchu Pikes Peak. Událost je naplánovaná na 24. červen letošního roku v americkém Coloradu a koncern má jasný cíl – zvítězit.

Elektrická závodní čtyřkolka hraje zároveň roli ambasadora v rodině I.D. značky. Jde o nejsportovnější model automobilky. Auto vzniklo spoluprací divize Volkswagen R a Volkswagen Motorsport. Lehká konstrukce a aerodynamický design přispívají k nízkému vzduchovému odporu.

Dvoumotorový I.D. R má celkový výkon 680 koní, točivý moment 650 Nm a váží méně než 1 100 kg. Z nuly na sto to zvládne za 2,25 vteřin. To je rychlejší akcelerace, než mají monoposty Formule 1 nebo Formule E. Lithiové akumulátory zastavěli technici do podlahy. Elektromobil také vybavili technologií silné brzdné rekuperace. Ta může během závodu vrátit do systému až 20 % požadované energie.

Až na vrchol

Mezinárodní událost, na které se novinka od VW objeví, má přezdívku „Závod do oblak“. Pořádá se už od roku 1916 blízko Colorado Springs. Trasa je dlouhá 19,99 kilometrů. Začíná v nadmořské výšce 2 862 metrů a končí na hranici 4 320 metrů nad mořem. Závodníci musí počítat s řadou strmých stoupání i klesání. Pilot má vždy jen jeden pokus. Jakákoliv chyba může přijít velmi draho. Na dráze nejsou téměř žádné protinárazové bariéry.

Koncern VW se akce naposledy zúčastnil v roce 1987. Tehdy nasadil dvoumotorový model Golf s celkovým výkonem přesahujícím 652 koní. Automobilka jen těsně nezvítězila. Rekord v kategorii elektrických prototypů drží Rhys Millen z Nového Zélandu. Ten zvládl trať za 08:57,118 s konceptem e0 PP100. Volkswagen se chystá rekord překonat a zaujmout místo lídra závodu Pikes Peak.

Německý koncern chce do roku 2025 nabízet víc než dvacet elektrických modelů. Poznatky ze závodu začlení automobilka do produkčních elektromobilů a ostrých aut série R. Výroba prvních I.D. modelů začne už v roce 2019 ve Zwickau v německém Sasku.

Foto: Volkswagen

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 94 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik