Popelářské Volvo na baterky brázdí ulice Göteborgu

Švédská automobilka vlastněná Číňany posunula milník elektromobility na další úroveň. Do ulic Göteborgu nasadilo Volvo plně elektrický náklaďák. Budete se divit, jde o popelářský vůz. Je to další konkurence pro tahač od Tesly.

Zástupci výrobce představili plně elektrické nákladní auto. FL Electric je šestnáctitunový elektromobil, který byl navržený pro zásobování ve městech a svoz odpadu. Tiše a bez emisí. Hrozba zákazu vjezdu aut s dieselovým motorem do center měst je totiž stále aktuální. S nákladním autem na baterky se řidiči dostanou všude, kam je potřeba.

FL Electric nabídne špičkový výkon 252 koní. Stálý výkon elektromotoru je 177 koní. Maximální točivý moment dosahuje 425 Nm. Ten přenáší dvourychlostní převodovka na zadní nápravu. Elektrické Volvo uveze 2–6 bateriových setů s celkovou kapacitou 100–300 kWh. V maximální konfiguraci ujede auto až 300 kilometrů.

Zrozen z elektrobusů

Akumulátory snesou i dobíjení o výkonu 150 kW. V praxi tedy trvá nabít do plna za 1–2 hodiny na rychlonabíjecí stanici nebo za 10 hodin střídavým proudem. To v případě zastavění akumulátorů s kapacitou 300 kWh.

Inženýři Volva čerpali ze zkušeností z divize autobusů. Dealeři Volva prodali od roku 2010 přes 4000 elektrifikovaných busů. Projekt dokonce zkoumal možnost nočního zásobování v rušném Stockholmu. Řidiči by za tmy stihli svoji práci za třetinu času. Ve dne bývá hlavní město Švédska zahlceno kolonami. Automobilka už dříve oznámila, že testovací provoz zahájí společnosti Renova a TGM s komunálními auty.

Díky elektrickému Volvu už vás ráno nebude budit hluk popelářského auta, leda že by pracovníci technických služeb vyprazdňovali kontejnery moc hlasitě.

Foto: Volvo

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 123 posts and counting. See all posts by Jan Majurník