Do Brna přijela elektrifikovaná BMW, jezdilo se hlavně bokem

České zastoupení mnichovské automobilky BMW uspořádalo 20. června historicky první sraz elektrifikovaných „bavoráků“ . Na brněnský tréninkový polygon dorazili majitelé s modely BMW i3 a i8, aby otestovali své schopnosti. Výcviková trať plná kluzkých nástrah vyškolila i zkušené řidiče. Na akci přijelo celkem 65 vozů BMW řady i.

Klikaté zatáčky lemují příjezdovou cestu k výcvikovému polygonu v areálu brněnského Masarykova okruhu. Blížím se na místo novým BMW i3s, který mi bude dělat parťáka po celou dobu akce. Vjezd obsluhují sličné hostesky a nasměrují mě na vyhrazené parkoviště. To je poseté přenosnými nabíječkami, proto mohou bez obtíží dobíjet všichni účastníci srazu.

Po úvodní registraci dostali návštěvníci klubové triko. Vyslechli jsme si stručný brífink a vrhli se do víru událostí.

Dosud ze mě nevyprchaly emoce z testu hybridního „sporťáku“ BMW i8 Roadster, proto jsem usedl do připravené elektrické osmičky v provedení Coupé. Za okamžik už vyrážíme na krátkou řízenou projížďku v okolí okruhu. Ačkoli Coupé nabízí o něco vyšší výkon než Roadster, emočně působí chladněji. Sportovní „bavorák“ bez střechy vypadá svěže a má lepší (hlasitější) zvukový projev.

Za několik kilometrů měním pozici a v rukou svírám volant plug-in hybridní limuzíny řady 5. Ta naopak kypí pohodlím a kvalitním odhlučněním. Podvozek nastavený pro komfort úspěšně absorbuje všechny silniční nerovnosti. Na hladkém asfaltu se auto skoro vznáší. Posádky měly možnost vyzkoušet ještě BMW řady 7 plug-in hybrid.

Nevýhoda rekuperace

Vracíme se zpátky na základnu, kde přesedáme do elektrických trojek s pohonem zadních kol. Naši skupinu čeká nácvik úhybného manévru i zvládání přetáčivého smyku. Najíždím na kluzký povrch a přede mnou vytryskne vodní překážka. Točím volantem do strany, nicméně auto jde okamžitě do smyku. Prvně narážím na potenciální nebezpečí elektromobilů.

Pro zvládnutí přetáčivosti u „zadokolek“ musíte natočit kola proti směru smyku. Důležité je nepoužívat brzdy, které přetočení naopak podporují. Jenže elektrický „bavorák“ začne po vyšlápnutí pedálu plynu silně brzdit rekuperací. Handicap jde částečně kompenzovat přepnutím do sportovního režimu. Tehdy BMW i3 rekuperuje slaběji.

Po skončení první disciplíny přecházíme na statickou prezentaci „íček“. Jde o policejní stíhač BMW i8, záchranářské auto pro rychlou reakci BMW i3 a novinku v podobě BMW i8 Roadster. Zástupci značky nám na závěr odhalují dva unikátní modely ze série Starlight.

Posléze přichází nejnáročnější zkouška celé akce – odtrhová deska, která uměle navodí smyk, roztočila už nejednoho „bavoráka“. Cílem řidičů bylo situaci zvládnout a auto stabilizovat.

Vyrážím ze startovní čáry a vjíždím do smykové zóny. Počítače si načtou rozvor náprav a podle toho upraví čas i sílu trhu. Jakmile začne zadní náprava ujíždět, točím volantem proti smyku. Příliš pozdě, moje i3s se přetáčí a předvádím ukázkové hodiny. Elektronika vyřadí do neutrálu, aby nedošlo k poškození pohonu a moje „esko“ končí mimo trať. Po několika odjetých kolech dokáže většina řidičů „roztancované“ auto spolehlivě ukočírovat.

Rychlá reakce znamená úspěšně zvládnutí manévru. Čím rychleji na desku najíždíte, tím rychleji musíte krizi vyřešit přesným řízením. V takové situaci se rychlost 40 kilometrů za hodinu považuje za příliš vysokou. Navíc úzké letní pneumatiky modelu BMW i3 na přilnavosti moc nepřidají. Většinu šoférů dokázala trhací deska patřičně potrápit.

Méně znamená více

Poslední workshop simuloval sjezd z kluzkého svahu. Nouzové brzdění na mokrém povrchu není žádný med. Ačkoli ABS pracuje naplno, dráha potřebná pro zastavení se nebezpečně prodlužuje. Kdo nezvládl zastavit ze 30 km/h na nulu, dostal za trest sprchu od dynamické vodní stěny.

Druhá část byla zaměřená na úhybný manévr. Při klesání na kluzné desce se před autem objeví vodní překážka a řidič ji musí objet. Tady platí pravidlo, že méně znamená více. Pokud vytočíte volant moc do strany, utrhne se zadek a škrtnete s ním o překážku. Každý kilometr za hodinu se počítá a navyšuje obtížnost manévru.

V zimě může podobnou reálnou situaci představovat zapadlý kamion nebo jiná dopravní kolize. Proto musíte s volantem zacházet jemně a bez trhavých pohybů. Řidičova chyba většinou končí přetočením. Oči vždy sledují únikovou cestu, nikoli překážku.

Historicky první setkání vlastníků elektrifikovaných BMW bylo kromě dynamických zážitků soustředěné na diskuzi mezi zástupci výrobce a návštěvníky. Přátelská atmosféra spolu se všudypřítomnými auty vytvořily elektrizující zážitek. Jednotlivé disciplíny zase ukázaly záludnosti, které mohou překvapit každého řidiče na silnici.

Foto: BMW

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 105 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik