Autosalon Paříž 2016 – Jak automobilky zbrojí na budoucnost

Budoucnost osobní individuální přepravy je v elektromobilech s autonomním (robotickým) řízením. Alespoň podle vizí představených na Světovém autosalonu v Paříži.

 Čím budete za deset let jezdit do práce? Podle automobilek to možná bude elektromobil, který nebude potřebovat řidiče. Některé značky už dokonce připravují projekty, které se zabývají budoucností městské mobility.

Vize Volkswagenu na Pařížském autosalonu – Foto archiv

VW založil novou značku na sdílení aut

Ta představa pro spoustu řidičů, kteří mají rádi volant a řízení, není zrovna lákavá. Vozit by nás totiž už opravdu mohla, především ve městech, takzvaná autonomní, tedy robotická auta na elektrický pohon, automaticky komunikující se semafory a ostatními auty.

Vidí to tak největší evropská automobilka Volkswagen, která dokonce v Paříži oznámila vznik své nové značky Moia, která se bude zabývat jen městskou mobilitou. Zajišťovat by měla služby sdílení vozidel a provozovat vlastní flotily vozů taxi. Sídlo nové značky bude v Berlíně. Koncern Volkswagen zároveň oznámil, že do roku 2025 vyvine víc než 30 nových elektromobilů a chce jich za deset let prodávat ročně milion kusů. Právě Volkswagen a Mercedes tady představují prototypy elektromobilů, které zvládnou ujet na jedno nabití přes pět set kilometrů, do výroby se ale dostanou někdy okolo roku 2019.

Volkswagen Showcar I.D. BUZZ – foto archiv

Elektromobily se i přes různé podpůrné programy stále nestaly masovou záležitostí
právě kvůli malému dojezdu. Pro většinu řidičů jsou desítky kilometrů, maximálně však pár stovek kilometrů dojezdu příliš málo. Lídry současného trhu s elektrickými auty proto stále zůstávají japonský Nissan s modelem Leaf a americká Tesla díky modelu S. Jejich celkové prodeje od začátku výroby se však stále počítají jen ve statisících, nikoli v kýžených milionech.

Renault předpovídá konec dieselů v roce 2020

Žádný zázračný pohon, který by plnohodnotně nahradil klasické spalovací motory, není na obzoru. Kauza Dieselgate, při které právě Volkswagen u jedenácti miliónů dieselových aut manipuloval softwarově s emisemi oxidu dusíku, vývoj elektromobilů s dlouhým dojezdem uspíšila. Po roce 2020 by totiž mohly z osobních aut podle francouzského Renaultu úplně zmizet právě naftové motory. A tím by vznikl prostor pro masový nástup elektromobilů.