Ve Švédsku testují autonomní popelářské auto

Automatizované systémy používané na nákladních autech v dolu Kristineberg v severním Švédsku od roku 2016 posloužily jako základ pro testované popelářské auto, které umí samo řídit od popelnice k popelnici. I když při tom musí couvat.

Na projektu spolupracují společnost Volvo Trucks a švédská komunální firma Renova. „Řízení těžkého užitkového vozidla v městské rezidenční čtvrti s úzkými uličkami a zranitelnými účastníky silničního provozu je přirozeně rizikové, přestože rychlost vozidla obvykle nepřekračuje rychlost chůze. Auto pro svoz odpadu, které teď testujeme, neustále sleduje své okolí a okamžitě zastaví, pokud se na silnici objeví nečekaná překážka,“ vysvětluje Carl Johan Almqvist, ředitel oddělení provozu a bezpečnosti produktů společnosti Volvo Trucks.

Carl Johan Almqvist z Volvo Trucks

Při první jízdě v nové oblasti je automatizované nákladní auto pro svoz odpadu řízeno manuálně. Palubní systém při tom nepřetržitě monitoruje a mapuje trasu pomocí senzorů a technologie GPS. Při dalším svozu už vůz přesně zná svou trasu a ví, u kterých popelnic má zastavit. Když je automatizovaný systém aktivní, při prvním zastavení řidič opustí kabinu, přejde k zadní části auta a vyprázdní popelnici. Pak auto samo na pokyn zacouvá k další popelnici. Řidič kráčí stejnou cestou, takže má přehled o tom, co se děje ve směru jízdy.

Proč robotické popelářské auto místo jízdy dopředu couvá, vysvětluje Hans Zachrisson, vedoucí strategického rozvoje společnosti Renova: „Když jede dozadu,  řidič může zůstatávat v blízkosti lisovací jednotky a nemusí pořád přecházet mezi zadní částí auta a kabinou. A protože řidič nemusí kvůli každému popojetí nastupovat do kabiny nebo z ní vystupovat, snižuje se riziko vzniku pracovních úrazů, které vznikají například v důsledku zátěže kolen a jiných kloubů.“

Robotizované popelářské auto šetří i palivo

Couvání je obvykle poměrně riskantní manévr, protože řidič nemusí mít dobrý přehled o tom, kdo nebo co se pohybuje za autem, i když je vybaveno kamerou. Někde dokonce mají z bezpečnostních důvodů těžká užitková auta zakázáno couvat. Jinde vyžadují, aby se při couvání za vozidlo postavil spolujezdec, který garantuje, že na silnici nejsou žádné překážky. „Námi testované řešení je navrženo tak, aby tyto problémy eliminovalo. Vzhledem k tomu, že senzory monitorují oblast kolem popelářského auta, je jízda bezpečná bez ohledu na směr, kterým se pohybuje. A pokud ulici například blokuje zaparkované auto, vozidlo pro svoz odpadu ho automaticky objede, pokud je vedle dostatek místa. A protože automatizované systémy optimalizují řazení, řízení a rychlost, je možné taky snížit spotřebu paliva a emise,“ doplňuje Carl Johan Almqvist z Volvo Trucks.

Řidič potvrdí pokyn k automatickému couvání k poplenici

Projekt, na který naváže vyhodnocení funkčnosti autonomního popelářského auta, je naplánován do konce roku 2017. Zohledněny v něm budou i reakce ostatních řidičů, obyvatel i chodců, kteří se s tímto autem budoucnosti setkali. Už brzy se podobné automatizované nákladní vozy objeví v místech, kde se materiál přepravuje v uzavřených oblastech, jako jsou doly a nákladní terminály. K robotickým popelářským autům vede delší cesta přes podobné výzkumy, jako je ten ze švédských ulic.

Fakta o projektu a vozidle

– Autonomní vozidlo Volvo FM pro svoz odpadu

– Automatické ovládání řízení, řazení a rychlosti

– Automatické zastavení v případě zjištění nečekané překážky na silnici

– Do výbavy vozidla patří systém využívající technologie GPS a LIDAR pro mapování, určování polohy a snímání oblasti okolo vozidla

– Společný projekt společností Volvo Trucks a Renova

– Zaměření na bezpečnost, produktivitu a pracovní prostředí

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 48 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha