Toyota Concept-i – Auto s umělou inteligencí

Studie Toyota Concept-i propojuje manuální řízení auta s robotickým. Auto je schopné kdykoli převzít řízení. Například i v momentu, kdy se jeho řidič vytočí kvůli myšce jiného vozu a byl by za volantem nebezpečný.

Toyota zkombinovala systém umělé inteligence a vyspělé technologie autonomního řízení ke zvýšení bezpečnosti jízdy. Přes optické a hmatové signály vůz vyhodnocuje reakce řidiče. Za určitých podmínek si uživatelé mohou podle nálady vybrat mezi autonomním nebo manuálním řízením. Ovšem Concept-i ve druhém případě na pozadí sleduje pozornost, jakou řidič věnuje dopravní situaci, aby posílil podporu autonomního řízení, a varoval ho, případně mu pomohl vyhnout se nebezpečné situaci.

Zapomeňte na displeje na palubní desce

Pracoviště řidiče je jednoduché a intuitivní

Concept-i nepoužívá k informovanosti řidiče a posádky obrazovky na středovém panelu. Ale například určitá barva světla v prostoru pro nohy informuje o tom, jestli je vůz v režimu autonomního nebo ručního řízení. Nenápadné projektory umístěné na zadním panelu promítají na sloupek u sedadel obraz, který pomáhá varovat před nebezpečím v mrtvém úhlu výhledu. Displej HUD nové generace pak řidiči zobrazuje na sklo další důležité informace bez nutnosti odklánět zrak od vozovky.

Exteriér je navržený tak, aby snadno propojil studii Concept-i s okolním světem.  V zadní části auta se pro řidiče jedoucí za tímto vozem zobrazují zprávy, které informují o blížící se zatáčce nebo varují před možným nebezpečím. Vepředu se zase zobrazuje informace o tom, zda je Concept-i v režimu autonomního nebo ručního řízení. Jinými slovy, jestli auto řídí člověk nebo supervýkonný počítač, tedy umělá inteligence.

Jindřich Lasík

Celý profesní život se věnuje motorismu, první články společně s vlastními fotografiemi publikoval v sedmdesátých letech v časopisu Motoristická současnost. Velkou novinářskou školu získal v odborném měsíčníku Automobil pod vedením Ing. Milana Jozífa. Byl prvním šéfredaktorem časopisu Auto Tip, dva roky vydával časopis Autosport, patnáct let až do současnosti působí v časopisu OffROAD, dnes SUV magazín.

jindrich-lasik napsal 9 článků.Zobrazit všechny články autora: jindrich-lasik