Auta budoucnosti bude vyvíjet virtuální realita

Laboratoř pro virtuální konstrukci „Volkswagen Virtual Engineering Lab“ ve Wolfsburgu je zaplavena jasným denním světlem. Svítí v ní dva tucty monitorů, na některých jsou grafická zobrazení, na jiných jsou vidět stovky řádků zdrojového kódu. Uprostřed místnosti stojí model Golfu z modelářské hmoty v měřítku 1:4. Frank Ostermann si model prohlíží, pak změní kola, vymění zadní světlomety, upraví vnější zpětná zrcátka. Mění design gesty a hlasovými povely.

Volkswagen Virtual Engineering Lab 2

Díky rozšířené realitě je to všechno otázkou několika sekund. Potřebný software vyvinula laboratoř pro virtuální konstrukci. Její tým by tak mohl způsobit revoluci ve způsobu práce designérů a inženýrů.
Ostermann má nasazeny brýle pro smíšenou realitu, tzv. HoloLens. Přenosný počítač, vyvinutý společností Microsoft, promítá virtuální zobrazení na fyzický objekt podle pokynů gest a hlasových povelů. Stačí, aby Ostermann ukázal prstem, a HoloLens okamžitě „oblékne“ model do odlišné barvy laku, pak mu „namontuje“ jiná kola a změní nárazníky.

Virtuálně se dají navrhovat i díly

Dvaapadesátiletý Frank Ostermann je diplomovaný inženýr v oboru technické informatiky. Ve Wolfsburgu vede laboratoř pro virtuální konstrukci, která je jedním z šesti podobných pracovišť oddělení IT koncernu Volkswagen, která jsou také v třeba Berlíně, Mnichově a San Franciscu. Nejnovější laboratoř tohoto druhu je teď uváděna do provozu v Barceloně. „Rozšířenou a virtuální realitu používáme už delší dobu, ale doteď sloužila hlavně k trojrozměrnému zobrazování. V laboratoři pro virtuální konstrukci se posunujeme o velký krok dál. Tuto techniku přetváříme v pracovní nástroj technického vývoje. Inženýři tak mohou pracovat na virtuálním vozidle, libovolně měnit jeho výbavu, dokonce mohou virtuálně konstruovat celé nové díly, a výsledek své práce mají ihned k dispozici v počítači k přímému posouzení. Úzce spolupracujeme s kolegy z technického vývoje a máme tedy přístup k nejnovějším konceptům vozidel a designérským studiím,“ odhaluje svou práci Frank Ostermann.

Úspora nákladů i času

Volkswagen Virtual Engineering Lab 3

Technika rozšířené a virtuální reality pomáhá při vývoji šetřit čas a snižovat náklady na vývoj. Například se softwarem pro brýle HoloLens z laboratoře pro virtuální konstrukci mohou být jednotlivé pracovní kroky realizovány rychleji a efektivněji. Tyto brýle promítají nejen každou změnu designu nebo výbavy přímo na fyzický model, ale různé projektové týmy mohou s jejich pomocí vzájemně spolupracovat ve stejnou dobu a nezávisle na místě – například týmy z Wolfsburgu, Chattanoogy a Šanghaje. Všechny zúčastněné osoby totiž mají na očích vždy aktuální design modelu jako projekci. Časově náročné předělávky, například na hliněném modelu, už nejsou nutné. „Týmy mohou minimální změny na modelu přímo sledovat, porovnávat je a rozhodovat o nich. Tak se dostanou výrazně rychleji k cíli,“ vysvětluje Ostermann.

Software pro brýle HoloLens je ještě ve fázi zkušebního provozu. V budoucnosti má být schopen zobrazovat kompletní portfolio modelů značky Volkswagen včetně různých karosářských variant jednotlivých modelových řad ve všech myslitelných verzích. Vývojáři pak budou moci virtuálně proměnit sedan v SUV, kombi, kabriolet nebo kupé.

„Ještě před několika lety to byla science fiction,“ říká Ostermann. „Dnes víme, že budoucí auta budeme vyvíjet tímto způsobem a ne jinak.“