Japonci začínají šlapat do vodíkové mobility

Japonské automobilové a energetické společnosti rozšíří síť vodíkových čerpacích stanic. Založily kvůli tomu společnou firmu, která má významně posílit stále nedostatečnou síť čerpacích stanic pro auta s vodíkovým pohonem.

Toyota Mirai

Do projektu vstoupilo jedenáct společností, mezi nimi automobilky Toyota, Honda a Nissan, ale taky energetické a plynárenské podniky i banky. Cílem je zvýšit počet aut s vodíkovými palivovými články na japonských silnicích do roku 2020 na čtyřicet tisíc.

Automobilky a energetické firmy už do vodíkové technologie včetně čerpacích stanic společně investovaly, teď se dohodly se na standardech, které jsou pro jejich spolupráci klíčové. Honda zatím dodala na japonský a americký trh 245 modelů Clarity, Toyota kolem zhruba tří tisíc aut Mirai. Vozy na vodíkový pohon neprodukují emise, elektrická energie se v nich vyrábí slučováním vodíku a kyslíku. Oproti klasickým elektromobilům není potřeba čekat na dobití auta, stačí natankovat vodík a odjet.

Tankování vodíku v Japonsku – foto Kyodo

Japonsko je významným zastáncem vodíkového pohonu bez ohledu na vysoké náklady a technické složitosti. Loni vláda stanovila cíl do vybudovat do roku 2021 sto šedesát komerčních čerpacích stanic na vodík. A v dalších pěti letech se jejich počet má zvýšit na 320. Dnes má Japonsko devadesát vodíkových stanic.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 46 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha