Michelin vyzývá k testování opotřebených pneumatik

Společnost Michelin se pustila do kampaně za testování jetých pneumatik. Její testy totiž ukázaly, že některé pneumatiky si mohou zachovat svou výkonnost po celou dobu užívání a neměly by být kvůli ekologické zátěži měněny příliš brzy.

Hluboký dezén není pro bezpečnost pneu podmínkou

Francouzský výrobce chce prostřednictvím iniciativy „Pravda o opotřebených pneumatikách“ po nezávislých testovacích institucích, aby začaly testovat opotřebené pneu na minimální přijatelnou hloubku 1,6 mm. Pomoci by to mělo řidičům při výběru odolné a trvanlivé pneumatiky. Před nákupem by tak mohli porovnat parametry pneumatik platné nejen v okamžiku, když jsou nové, ale také v poslední fázi jejich užívání. Podle Michelinu musí být pneu natolik odolným produktem, aby zaručily bezpečnost od samotného počátku užívání až po jejich demontáž z vozidla, kdy hloubka běhounu dosáhne minimální povolené letní hodnoty 1,6 a zimní hodnoty 4 milimetry.

„Všichni výrobci pneumatik, vozidel, testovací instituce a spotřebitelské organizace se zaměřují na testování nových pneumatik. Přestože se úměrně s opotřebením pneumatik mění jejich výkony, nikdo nezkoumá vlastnosti opotřebených pneumatik,“ burcuje Terry Gettys, viceprezident výzkumu a vývoje skupiny Michelin. „Přitom výsledky testů uskutečněných v našem Centru výzkumu a rozvoje v Ladoux prokázaly, že k větším rozdílům ve výkonnosti dochází právě u opotřebených pneumatik, nikoliv u pneumatik nových.“

Předčasná výměna pneu = vyhozené miliardy EUR

Pneumatika musí být správně nahuštěná

Výměna pneumatik předtím, než jejich dezén dosáhne hloubky 1,6 mm, by znamenala, že by evropští řidiči ročně zakoupili o 128 milionů pneumatik víc. Předčasná výměna pneumatik by rovněž měla velký vliv na náklady provozovatelů vozových parků. Zvýšily by se poplatky za pronájem a leasing vozidel. Podle odhadů E&Y (dříve Ernst & Young) by z peněženek Evropanů ročně ubylo 6 miliard eur navíc.

K výrobě pneumatik se využívá velké množství materiálů a energie. Nákladný a problematický je rovněž proces recyklace opotřebených pneumatik. Spolu s tím, jak se pneumatika opotřebovává, se zároveň snižuje její valivý odpor a tím i spotřeba paliva. Podle výzkumu E&Y by případné zvýšení limitu minimální hloubky dezénu jen v Evropě vedlo ke zvýšení roční spotřeby paliva o 900 milionů litrů a emisí CO2 o 9 milionů tun.

Ojeté pneu mají lepší brzdné vlastnosti na suchu

Zkouška brzdné dráhy na mokru

Z testů prováděných na zkušební dráze v Centru výzkumu a rozvoje Michelin v Ladoux vyplývá, že prémiové pneumatiky s dezénem opotřebeným do hloubky 1,6 mm mohou poskytovat lepší výkony než některé nové pneumatiky. Výsledky testů na zkušební dráze v Ladoux ukazují jednoznačné zlepšení přilnavosti a zkrácení brzdné dráhy na suchém povrchu u opotřebených pneumatik. Opotřebené pneumatiky navíc snižují hlučnost. Testy na dráze v Ladoux potvrdily, že čím lépe pneumatika brzdí na mokrém povrchu, tím lepší přilnavost bude zajišťovat v zatáčkách na mokrém povrchu.

„Pokud si pneumatiky nejsou sobě rovny v okamžiku, když jsou nové, co se s nimi stane, když jsou opotřebené? Odkud má spotřebitel vědět, jestli si pneumatika, kterou si koupil, zachová dostatečnou výkonnost po celou dobu užívání?“ dodává Terry Gettys.

 

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 48 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha