Elektromobil má v sobě i šest kilometrů měděného drátu

Počet elektrických a hybridních aut a autobusů by do roku 2027 měl podle zprávy konzultační společnosti IDTechEx stoupnout ze současných tří milionů na 27 milionů ročně. Poptávka po mědi by se tak mohla zvýšit až devítinásobně.

Povrchový důl na měď v americkém Utahu-foto Shutterstock

Elektrické vozy využívají velké množství mědi v bateriích a vinutých a měděných rotorech používaných v elektrických motorech. Jedno auto může mít až šest kilometrů měděného elektrického vedení. Auto se spalovacím motorem potřebuje až 23 kilogramů mědi. Hybridní elektrický vůz už obsahuje zhruba 40 kilogramů a čistě elektrický vůz až 60 kilogramů mědi. Autobus v závislosti na velikosti baterie potřebuje 220 až 370 kilogramů mědi.

S rozvojem elektromobility by se elektrické vozy mohly do deseti let podílet na poptávce po mědi zhruba šesti procenty. V současnosti je tento podíl necelé jedno procento.

„Poptávka po elektrických vozech by se v příštích deseti letech měla výrazně zvýšit, protože technologie se zlepší, cenový rozdíl s benzínovými auty se smaže a bude mnohem víc dobíjecích stanic,“ odhaduje budoucnost analytik IDTechEx Franco Gonzalez.

Skoro celý trh elektromobilů táhne deset zemí

Dobíjení Polyfazer

Trh s elektrickými vozy se podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) teď soustředí jen na omezený počet zemí. Zhruba 95 procent prodejů elektrických aut se uzavře jen v deseti zemích: Číně, USA, Japonsku, Kanadě, Norsku, Británii, Francii, Německu, Nizozemsku a Švédsku. IEA odhaduje, že po celém světě bude do roku 2020 jezdit až 20 milionů elektrických vozů a jejich počet do roku 2025 vzroste na 40 až 70 milionů.

Měď je potřeba i pro rozvoj sítě dobíjecích stanic. Poptávku po tomto kovu by mohlo zvýšit i zvažované používání střešních solárních panelů u aut.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 38 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha