BMW má auta z PET lahví, Ford používá ibišek

Věděli jste, že nejprodávanější elektromobil na českém trhu má v sobě nejméně 27 recyklovaných PET lahví? BMW ví, že elektromobily táhnou specifickou část zákazníků, a městská i3 se proto dobře prodává nejen kvůli nabízeným voltům, ale i svému ekologickému původu. A šetrní k přírodě se snaží být i jiní. Například Ford využívá vlákna ibišku a koketuje s bambusem.

Sedmaosmdesát kusů. Tolik BMW i3 loni padlo do rukou českým zákazníkům, vůbec nejvíc z celkového počtu asi 270 prodaných elektromobilů na zatím podružném tuzemském trhu. Ti všichni teď jezdí v autě postaveném na architektuře LifeDrive, která v prostoru pro posádku spoléhá na plasty zesílené uhlíkem.

Torzo karoserie v továrně v Lipsku

Hraje se tu o každé kilo. Kvůli maximální snaze o nižší hmotnost využili konstruktéři ve vnějším plášti karoserie opět plasty, tentokrát však zpevněné skelnými vlákny. Váha i3 šla dolů i využitím lehkého, stříbrolesklého hořčíku na přístrojové desce. Ta je jinak stejně jako výplně dveří vyrobena hlavně z bombajského konopí. Mimochodem palubní lišty můžete mít například z dřeva blahovičníku, který má původ v Austrálii a dorůstá do výšky desítek metrů.

Kůže činěná olejem

Ekologickou stopu trvale udržitelného rozvoje najdete i v sedadlech, která jsou vyplněna vlnou z ovcí chovaných v areálu lipské továrny bavorského výrobce, kde se i3 kompletuje. Koželuhové pak potahy činí v extraktu z olivových listů.

A funguje to i opačně. BMW tvrdí, že drtivou většinu i3 lze opět recyklovat, hlavně díly z uhlíkových kompozitů. Ty vyrábí americká továrna bavoráku v Moses Lake ve státě Washington. Energii bere z přilehlé vodní elektrárny. Lipská fabrika BMW zase využívá sílu větrných turbín.

Výplň dveří Fordu Escape je z ibišku konopného

Bambus, ibišek, sláma

Ostatní automobilky nicméně nezůstávají stranou. Například americký Ford v dubnu oznámil, že by chtěl při výrobě aut využívat bambus. Ten stejně jako zmíněný blahovičník enormně rychle roste, je navíc pevný, pružný a rychle obnovitelný. V příznivém asijském podnebí stihne za den vyrůst až o metr. Podle Fordu už bambus obstál v řadě zkoušek líp než syntetické materiály a automobilka by ho mohla využívat hlavně v interiérech svých modelů.

U Fordu nejsou ale obnovitelné zdroje žádná novinka. Michiganská automobilka už delší dobu využívá recyklované džínoviny jako izolace, z PET lahví vyrábí podběhy a z ibišku konopného dělá výplně dveří. Odkládací schránky některých modelů zase zpevňuje slámou.

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 26 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky