Vodíkové SUV od Hyundai ujede až 800 kilometrů

Automobilka Hyundai chce globálně navýšit prodeje alternativního pohonu na vodík. Slibuje si hodně od čínského, evropského, ale i amerického trhu, konkrétně Kalifornie. Velkolepé plány mohou ohrozit vodíkové vize Toyoty. Nastoupí skutečně Korejci na trůn krále palivových článků?

Crossover ujede až 800 km na jedno tankování

Plánovaná obměna

Celkový pohled na interiér

Pokud jste to nevěděli, jedno vodíkové auto v sériové produkci už automobilka má. Je jím dobře známý Tucson, který má být zanedlouho nahrazen modelem FE Fuel Cell. Jak bude vypadat korejská budoucnost alternativního pohonu, jste mohli spatřit letos v Ženevě, ovšem funkčního sériového auta bychom se měli dočkat už příští rok. Aktuální plány výrobce jsou nastavit produkci na 1400 kusů ročně, kapacitně však podle korejského obchodního časopisu „Business Korea“ mohou dělníci i roboti zvládat vyrábět až dvojnásobek. Ačkoliv se zdá být číslo 1400 kusů malé,jde o patnáctinásobné navýšení produkce oproti Tucsonu Fuel Cell.

Toyoto, třes se!

Tucson na vodík ujede 424 km

Společnost Hyundai prodala celosvětově v roce 2013 jen 27 kusů vodíkového Tucsona a celkově 666 kusů doposud. Hlavní překážkou masivního prodeje je nedostatek vodíkových čerpacích stanic a vysoká pořizovací cena auta. Na tuto situaci reaguje Čína, Evropa a americký stát Kalifornie příslibem vybudování nových stanic. Neméně důležitým faktorem je samotný dojezd na jedno plnění. Průkopník mezi vodíkovými auty Toyota Mirai ujede zhruba 500 km, staršímu Tucsonu Fuel Cell vystačí plná nádrž na 424 km. Nový Hyundai FE Fuel Cell má nabídnout na jedno tankování až 800 ujetých kilometrů.

Genesis GV80

Luxusní SUV na cestě

Alternativní korejský Crossover bude pravděpodobně sdílet technologie s připravovaným vodíkovým luxusním SUV Genesis GV80, odhaleným letos v New Yorku. Všechny modely na palivové články by se podle výrobce měly mít unikátní design, neměly by sdílet stejný vzhled a platformu s konvenčními auty jako doteď. Podle korejských inženýrů bude společností nejlépe přijat až Genesis GV80. Jakožto prémiové auto lépe absorbuje náklady na drahé palivové články. Míra osvojení vodíkového pohonu zákazníky pohonu stoupá velmi pomalým tempem, což mu jako poslednímu příchozímu hraje do karet.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 23 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik