Česko investuje do vodíku, začne stavět plnicí stanice

Ministerstvo dopravy chce podpořit další alternativní palivo. Kromě elektřiny a stlačeného zemního plynu se chystá investovat také do vodíku. Vedení resortu schválilo dotaci z evropských fondů ve výši 200 milionů korun. Do roku 2025 by v Česku mělo stát 12 plnicích stanic na vodík.

„Ministerstvo dopravy ví o potenciálu využití vodíku v dopravě, a především vnímáme potřebu rozvíjet vodíkové stanice. Proto bychom rádi tuto oblast podpořili formou dotací z operačního programu Doprava. Rádi bychom navýšili podporu z plánových 100 milionů korun na 200 milionů korun, a to v horizontu období 2018-2023,“ dívá se do budoucnosti Jan Bezděkovský z odboru strategie ministerstva dopravy.

Autobus poháněný vodíkem Foto: ÚJV Řež

Podle něj si resort nechal zpracovat speciální studii na zapojení vodíku do dopravy. Z výsledků vyplynulo, že původně naplánované investice jsou nedostatečné. Proto je ministerstvo navýšilo. Materiál má navíc posloužit pro aktualizaci Národního plánu akční mobility příští rok. V dokumentu je vodík vedle elektřiny a stlačeného zemního plynu zmíněn jen okrajově.

Vznikne 12 plnicích stanic

„Představa je, že bychom mohli podpořit šest až sedm vodíkových stanic. Máme plán, že bychom do roku 2025 mohli mít těch stanic až dvanáct. Věřím, že první stanice by mohli vzniknout už v horizontu příštího roku, popřípadě toho dalšího,“ dodává Bezděkovský.

Vodíková čerpací stanice. Foto: ÚJV Řež

Teď je v Česku jedna plnící stanice na vodík ve středočeských Neratovicích. V minulosti tam Ústav jaderného výzkumu (dnes ÚJV Řež) testoval autobus na vodík TriHyBus.

Na Světové konferenci o vodíku v pražském Kongresovém centru českou iniciativu shodně přivítali oborníci z Německa, Japonska i Belgie. Zároveň nabídli pomoc při šíření technologie a know-how.

Vodík je nejlehčí plyn na planetě, v Evropě pohání více než 500 vozidel. Energie ve vozidle vzniká reakcí s kyslíkem. Jedinou emisí je vodní pára. V současnosti se vodík získává hlavně z fosilních paliv.

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 26 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky