Česko věří vodíku. Naplnit nádrž trvá pár minut

Je to nejlehčí plyn na světě a vědci mu věští velkou dopravní budoucnost. Také Česko vodíku věří. Proč zatím nedostaly vodíkové technologie tolik prostoru ani peněz jako elektromobilita nebo stlačený zemní plyn? A jak se to teď změní? Odpovídal Aleš Doucek, místopředseda České vodíkové technologické platformy a vedoucí vodíkových technologií ÚJV Řež.

Proč zatím stojí vodík spíš stranou vedle paliv jako je stlačený zemní plyn nebo elektřina?

Těch důvodů může být více, ale když se nad tím zamyslím, tak je to asi především tím, že vodíkový pohon na bázi palivových článků je technologicky o něco pokročilejší než spalování zemního plynu i než elektromobilita.

Aleš Doucek, vedoucí vodíkových technologií ÚJV Řež. Foto: ÚJV Řež

Začalo se s tím o něco později, zároveň je náročnější vybudovat síť tankovacích stanic, protože elektromobily je možné nabíjet i doma ze zásuvky. To u vodíku prostě nejde. Dokud tu nebude základní síť čerpacích stanic, tak nemůžeme počítat, že by si vodíková auta někdo kupoval.

Jedna jediná plnicí stanice je dnes ve středočeských Neratovicích a ještě k tomu není veřejně přístupná…

Stanice vznikla společně s naším prototypem vodíkového autobusu. Uživila by i další vozidla, ale není koncipovaná tak, aby tam mohl kdokoli přijet a natankovat. Pro osobní auta navíc není vhodná ani z hlediska toho, že má plnicí tlak jen 350 barů, zatímco auta dnes používají už spíš 700 barů.

  • Česko zdvojnásobí podporu vodíku.
  • Podle ministerstva dopravy stát investuje 200 milionů korun.
  • Do roku 2025 by v Česku mělo vzniknout 12 vodíkových stanic.
  • Stavět se začnou možná už příští rok.

Vodíkové technologie vyvíjí automobilky jako Toyota, Honda nebo Hyundai. Myslíte si, že vodík je právě to palivo, které přijde poté, co se svět začne zbavovat aut na benzín a naftu?

Ve vodík věřím. Kdybych se na to ale pokusil podívat v širším pohledu, tak si myslím, že budoucí doprava bude od té dnešní odlišná především tím, že bude víc diverzifikovaná. Na krátké vzdálenosti, ježdění po městě a pro menší auta bude lepší bateriová elektromobilita, protože pokud s autem plánujete najet 30 až 50 kilometrů denně, tak bohatě stačí baterie. Ovšem na delší cesty pro větší auta, pro lehčí a těžší nákladní dopravu a autobusy bude hrát vodík v budoucnu velmi významnou roli. I s ohledem na to, že bateriové vozidlo se nabíjí skoro celou noc, nebo na rychlonabíječce vyšší desítky minut. Vodík se dá natankovat během několika málo minut tak, jak jsme dnes zvyklí z benzinu nebo nafty.

 

Není ale pravda, že co se týče šetrnosti, tak vodík se dnes získává hlavně ze zemního plynu? A to je zase fosilní palivo…

Osobně si myslím, že pro přechodnou dobu bude velmi dobré používat vodík, i když není kompletně zelený. Ve městech auta budou čistá, z výfuku jde jen vodní pára. To je jednoznačný přínos. Do budoucna se budeme muset zamyslet i nad tím, jak vodík vyrobit zeleně s využitím obnovitelných zdrojů, případně i jaderné technologie. To má ale vodík společné s elektromobilitou. Když se dnes podíváte na elektromobily, tak oni jsou taky jen tak zelené, jak zelená je elektřina v energetickém mixu dané země.

Jedinou odpadní látkou je voda. Foto: Toyota

V první polovině července byla v pražském Kongresovém centru velká konference o zapojení vodíku do dopravy. Z úst zástupce ministerstva dopravy na ní zaznělo, že do vodíkových technologií půjde více peněz a že do roku 2025 by v České republice mělo stát na 12 vodíkových stanic. Je to málo, nebo hodně?

Já jsem hlavně rád, že první náměstek ministra dopravy, pan Tomáš Čoček, se zúčastnil zahájení konference a že tam v rámci svého úvodního projevu deklaroval, že Česká republika je přes operační program Doprava připravená investovat 200 milionů korun na podporu vzniku základní sítě čerpacích stanic. Samozřejmě že dvanáctka je relativně nízké číslo, ale základní průjezdnost České republiky po páteřních trasách tím zajištěná bude. A zároveň na těch 12 čerpacích stanic mohou být navázané další projekty: flotily autobusů, malé nákladní dopravy, taxislužby a podobně. Je to dobrý začátek. Pro mě je ale také důležité, že cíl do roku 2030 je o hodně ambicióznější, to už by stanic mělo být přes stovku.

 

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 15 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky