Autonomní auta se učí předvídat, za pár let vyjedou do ulic

Vývoj autonomních systémů v autech jde neúprosně kupředu. Samořízené automobily jsou klíčové pro mnoho technologických společností. Stále se o nich ale spíš jen mluví. Kdy už tedy opravdu nebude v autech potřeba řidič? Odpovídal Gerhard Steiger, šéf divize podvozkových systémů v německé společnosti Bosch.

Pane Steigere, kdy budou auta řídit lépe než lidé?

To je pěkně těžká otázka. Lépe než lidé? Já to možná trochu poupravím: Otázkou je, kdy uvidíme řídit plně autonomní auto v běžném provozu, a to bude začátkem příští dekády. Někdy v letech 2021 až 2022. To by mělo začít jezdit naše robotaxi, které vyvíjíme s Daimlerem.

Gerhard Steiger, vedoucí podvozkových systémů ve firmě Bosch. Foto: Bosch

Nebojíte se toho, až budou auta řídit za nás?

Ne, samozřejmě, že se nebojím. A tady je nutné říct velmi důležitou věc, pro nás je velmi důležitá motivací takzvaná Vize Nula, nula mrtvých na silnici. Totiž stále máme na silnicích příliš mnoho nehod. A 90 procent z těchto nehod zaviní lidé: může za to nepozornost, únava. Samořiditelné auto nikdy neztratí koncentraci, jízda s ním bude mnohem bezpečnější, vyvaruje se dopravních nehod. A proto se toho nebojím, naopak těším se, nemůže se autonomních aut dočkat.

Rozumím a chápu ty běžné úkony, které bude auto zvládat, jako že zahne doprava, doleva. Ale co řešení složitějších problémů, které už vyžadují pokročilejší uvažování nebo etické chování?

Myslím, že tady je třeba udělat rozdíl mezi tím, co je technicky možné a dosažitelné a co je eticky nebo řekněme společensky přijatelné. Já nejsem ten, kdo je schopný vám dát důkladnou analýzu, co je nebo není eticky správné. Budu víc mluvit o té technické stránce. První autonomní auta budou jezdit konzervativně, protože naší prioritou je vyhnout se nehodám. Když se ale podíváte teď na silnice, tak my nemáme jen opatrné řidiče, máme i agresivní řidiče. A to je věc, na kterou musíme umělou inteligenci připravit. Autonomní auta se budou učit z každé nové situace. Musí umět předvídat.

 

Vy jste ale ze začátku říkal, že první autonomní auta už budou na silnici začátkem příštího desetiletí, takhle to vypadá, že umělá inteligence má před sebou ještě poměrně dlouhou školní docházku. Stihne se naučit všechno, co potřebuje?

My už máme první takový lektorský systém v našich testovacích autech, především v kamerách. Umí se učit ze situací, které vidí. Ale celé to je kontinuální proces. My se nebavíme o roku 2050, tohle není žádné science-fiction. Tahle technologie přijde do aut v příštích deseti letech. Uvidíte, jak se bude umělá inteligence zlepšovat.

Vývoj autonomních vozidel. Foto: Bosch

A máte nějaký plán, jak auta naučit řešení složitějších situace? Narážím třeba na výzkumy americké MIT, kde zjišťovali, co vlastně lidé po autonomních autech chtějí. A zjistili, že pokud půjde třeba o nevyhnutelnou vážnou nehodu, tak lidé chtějí, aby je za každou cenu auto ochránilo.

To jste narazil opět na ten etický problém. Víte, musí se to řídit nějakými pravidly. A jedno z pravidel zní, že nesmí být žádný rozdíl mezi lidmi. Každý člověk má stejnou hodnotu. Záměr není rozlišovat, jestli auto zabije toho nebo onoho. Našim cílem je, aby se autonomní auto vyhnulo nehodě. Samozřejmě že se vždycky můžeme bavit o těchto krajních situacích, mezních problémech. Ale pro nás, jako pro inženýry, je zásadní, že my přeci nemůžeme rozlišovat, jestli ten či onen život je důležitější, jestli zachránit mladého, nebo starého člověk. Každý lidský život pro nás má stejnou hodnotu. Tečka. To znamená, že pokud je nehoda nevyhnutelná, auto zvolí nejmenší možný dopad na lidské životy.

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 24 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky