Půjčte si elektroskútr přes navigaci. Systém testuje Paříž i Barcelona

Doby, kdy navigace dokázaly jen poradit řidiči nejrychlejší cestu, jsou dávno pryč. Dnes umí najít volné parkovací místo, a dokonce si díky ní půjčíte například auto nebo elektrickou motorku. Jak to funguje? Zjišťovali jsme za pomocí evropského navigačního systému Galileo.

Možná si to ani neuvědomujeme, ale navigace se stávají běžnou součástí našeho života. Jsou nejen v autech, ale také téměř v každém mobilním telefonu. Spoléháme se na ni pokaždé, když nemůžeme najít oblíbenou restauraci nebo bloudíme ulicemi velkoměsta.

Využití systému Galileo. Foto: GSA

Kromě amerického systému GPS dnes fungují ještě další dva: mezi nimi i evropské Galileo, jehož řídící centrum sídlí v České republice. Vládní zmocněnec Karel Dobeš tvrdí, že má oproti GPS určité výhody: „Je přesnější v určování polohy a má navíc další funkce. Jedna z nich se nazývá Integrity a využívá signály ze satelitů k navádění letadel na přistání.“

Jenže běžný uživatel zrovna tohle moc neocení. Pro širokou veřejnost budou evolucí úplně jiné možnosti navigace. Díky tomu, že jsou všechny naváděcí systémy mezi sebou kompatibilní, se zpřesňuje určování polohy téměř na metry. Podle Dobeše je to výhoda hlavně ve velkých městech, kde jsou často výškové budovy a ty dřív znatelně zhoršovaly příjem signálu ze satelitů.

Víte, že… Navigace původně neměla sloužit veřejnosti. Systém GPS používala nejdříve americká armáda, která chtěla přesně určit polohu svých jednotek, a tak před necelými 40 lety vypustila na oběžnou dráhu země prvních 11 satelitů. Dnes kolem Země krouží už skoro stovka podobných družic.

„Normální člověk, který si koupí třeba mobilní telefon nebo auto s navigací už bude přijímat signál téměř ze stovky satelitů, takže už nebude mít problém ani ve městě, ale třeba ani s příjmem signálu v džungli. Navíc Galileo teď nabízí mnoho nadstavbových komerčních funkcí pro navigace,“ říká Dobeš.

Navigace najde elektroskútr na metr

Některé naváděcí systémy už běžně používáme. Navigace nemají problém najít nejbližší čerpací stanici nebo bankomat. Se systémy v autech dokáží ve městech pomoci dokonce i s nalezením volného místa na parkování nebo vám ukáží aktuální počasí v cílové destinaci.

Galileo teď ale zkouší spojit výhody navigace s obdobou carsharingu, konkrétně se sdílením elektroskútrů ve městech. Na těchto motorkách je zajímavý nejen jejich vzhled a díky elektromotoru i tichý provoz, ale hlavně mají v sobě zabudovaný nejmodernější čip pro určování polohy. Mezi řídítky je pak ještě klasický tablet v pouzdře proti odcizení a rozbití, ve kterém se zobrazuje mapa oblasti, kde se zrovna nacházíte.

„V tom tabletu se nachází taky GNSS anténa systému Galileo, ta je přesnější, než byla předchozí generace. Proto je také namontovaný nahoře mezi řídítky, aby získal v městské zástavbě signál z co nejvíce družic“, ukazuje Martin Šunkevič z Galilea. Samotný navigační čip je pak umístěn v těle motorky nad předním kolem a je propojený přes bluetooth.

 

Službu sdílení motorek testovali už v Paříži a Barceloně. „Uživatelé si stáhnou do mobilního telefonu aplikaci a motorku pak online najdou na mapě, zarezervují si ji a motorku pomocí mobilu dokonce odemknou,“ vysvětluje Šunkevič.

Přiznal také, že ze začátku měl systém i své mouchy: „Lidé si v minulosti motorku našli na mapě, věděli, že motorka se nachází na tomto místě, ale ve skutečnosti byla třeba i o 200 metrů dál.“  Teď je díky propojení několika systémů dohledání motorky přesné téměř na metr. Potvrdil to i španělský provozovatel sdílení elektroskútrů v Barceloně Martí Jofré: „Díky dokonalejšímu systému Galileo teď najdou uživatelé naše motorky ve městě snadněji, než tomu bylo dřív. Podle našeho průzkumu je navigace Galileo ideální systém ke sdílení nejen našich motorek, je totiž snadný a velmi rychlý“.

Dojezd 50 až 100 kilometrů

Elektromotorku, kterou jsme měli možnost si vyzkoušet v Praze, ujede ve městě na jedno nabití asi 50 kilometrů. Hodně ale záleží na stylu jízdy a také na členitosti terénu ve městě. Jsou ale i silnější verze motorek s větší kapacitou baterie a ty pak údajně ujedou až 100 kilometrů. Podle Martina Šunkeviče je cena za půjčení této motorky v Barceloně asi dvě eura. „Možná je to trošku dražší, než je veřejná doprava, ale je to rychlejší a pohodlnější způsob, jak cestovat po městě,“ dodává Šunkevič.

V České republice aktuálně funguje několik carsharingových firem. Zájem o takzvané sdílení aut roste hlavně ve velkých městech. Téměř všechny tyto firmy používají pro rezervaci auta aplikace, které jsou závislé na navigaci. Jestli se mezi ně časem objeví podobné elektroskútry, ukáže až čas. Vládní zmocněnec pro systém Galileo Karel Dobeš ale tvrdí, že nároky na navigační systémy budou stále větší. Do roku 2025 údajně vznikne až milion aplikací pouze pro drony.