Podle Le Monde měly emisní software dva miliony vozů PSA

Francouzský list Le Monde zveřejnil informace, podle kterých měly skoro dva miliony aut Peugeot a Citroën software manipulující při testech naftových motorů s emisemi. Přijít na to měl francouzský úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitelů. PSA odmítá, že by takový software někdy používal.

Koncern PSA, do kterého patří obě zmíněné značky, je ve Francii vyšetřován od dubna. Le Monde dokonce napsal, že firmě hrozí pokuta pět miliard eur (víc než 130 miliard korun).

Francouzské úřady kvůli podezření z podvodů s testy emisí naftových vozů vyšetřují také domácí automobilku Renault, italsko-americkou skupinu Fiat-Chrysler a německý koncern Volkswagen. Právě u něj aféra Dieselgate začala. V září 2015 Volkswagen v reakci na obvinění v USA přiznal, že do jedenácti milionů dieselů po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Je mezi nimi více než milion vozů značky Škoda.

Skupina PSA na článek reagovala prohlášením, ve kterém popírá jakýkoli podvod při měření emisí. Kvůli autenticitě sdělení zveřejňujeme celé prohlášení bez redakční úpravy:

Skupina PSA popírá jakoukoli podvodnou strategii a důrazně potvrzuje správnost volby svých technologií

Logo koncernu PSA

Skupina PSA v reakci na informace zveřejněné v dnešním tisku uvádí, že ji nekontaktovaly žádné soudní orgány. Je pobouřena zjištěním, že byly třetím stranám předány informace, aniž by zástupci skupiny PSA měli přístup ke spisu, který francouzský úřad pro hospodářskou soutěž DGCCRF předal státnímu zastupitelství, takže skupině bylo znemožněno předložit své vlastní argumenty.

Skupina PSA opakovaně vysvětlovala svou strategii týkající se seřízení motorů, která se opírá o používání vozů zákazníky v reálném provozu. Upřednostňuje nízké emise oxidů dusíku (NOx) ve městech a zároveň zajišťuje co nejlepší rovnováhu NOx/CO2 v mimoměstském provozu.

Tato situace podkopává pověst skupiny a zájmy jejích 210 000 zaměstnanců, jejích zákazníků a partnerů. Skupina PSA si vyhrazuje právo podat stížnost na porušení důvěrnosti vyšetřování a povinnosti orgánů zajistit jeho důvěrnost.

Skupina připomíná, že:

•         dodržuje předpisy ve všech zemích, v nichž působí, a že její vozy nebyly nikdy vybaveny softwarem nebo zařízením, které by bylo schopné rozpoznat, že vůz je testován, a aktivovat v tom případě zařízení pro úpravu škodlivin, které by bylo neaktivní v běžném provozu;

•         je jediným výrobcem automobilů na světě, který zavedl postup úplné transparentnosti týkající se spotřeby paliva a emisí CO2 u svých modelů v podmínkách skutečného provozu, který bude do konce roku 2017 rozšířen na emise NOx. Výsledky 400 měření provedených u 60 modelů (80 % evropských prodejů) jsou k dispozici na internetových stránkách značek