Schreyer, otec Audi TT: Elektromobily přináší designérům nové možnosti

Audi TT. Tohle buclaté třídveřové kupé příští rok oslaví dvacetiny. Líbit se vám může i nemusí, ale už jste o něm, předpokládám, slyšeli. V roce 1998 to bylo zjevení, za kterým stál Peter Schreyer. Ikona, mazák. Tehdy už ve službách ingolstadtské automobilky kroutil čtvrtý rok a před sebou měl štaci u Volkswagenu a několik prestižních ocenění jako Red Dot Award nebo Národní německou cenu za design. Nakonec na dlouhá léta zakotvil u jihokorejských automobilek Kia a Hyundai, kde mimo jiné šéfuje všem designérským oddělením.

Koncept Audi TT od Petera Schreyera

Když spolu vycházíme těch pár schodů do odhlučněných kabinek ve druhém patře v zákulisí stánku na Mezinárodní automobilové výstavě ve Frankfurtu, přemítám, jak velkou proměnu automobilového průmyslu tento muž zažil. Vezměte si, Peter se narodil v roce 1953, to v Itálii začali vyrábět poválečnou miniaturní Isettu s předními dveřmi od lednice. Pitoreskní úkaz. Kia tehdy auta ještě ani nedělala. Teď po silnicích jezdí mastodontní SUV a autonomní vyhlídky do budoucna jsou pro designéry obrovskou výzvou. „Ale tahle různorodost je důležitá,“ podotýká Schreyer, když usedáme k rozhovoru. A já tomuhle chlapíkovi s temně černými brýlemi od francouzského designového mága Phillipa Starcka nemám důvod nevěřit.

Řekněte, co vás v designu naučila SUV?

Vždycky se něco naučíte, jdete od projektu k projektu. Vždycky tu je něco, co je možné, co lze nějak upravit, o čem nikdo v minulosti třeba ještě nikdy nepřemýšlel. Takže každý nový projekt je výzva. A hlavně je důležité vědět, že auto, které děláte, má vlastní identitu, je to individualita, je pro něco charakteristické. Podívejte se na Stonic, to je osobnost, zároveň jsme nechali velký prostor zákazníkovi, aby si sám hrál s barvami a různými variacemi, aby se sám rozhodl, jaké auto chce.

Peter Schreyer při rozhovoru na frankfurtském autosalonu

Mluvil jste o různorodosti, designově vedete Kiu, Hyundai. Můžou se od sebe designéři z Asie a Evropy nějak učit? Mají ty školy nějaké specifické prvky, které mohou ostatní využívat?

Ano, ale je to také hodně o technologiích. A myslím si, že v různých částech světa se to tolik neliší. Když o tomhle někde mluvím, tak většinou vytáhnu svůj iPhone a řeknu: Tak co, je evropský, asijský, nebo americký? No, je to americký produkt, který vyrábí v Číně. Tady se boří hranice.

Peter Schreyer je podepsaný například pod modelem Kia Soul. Nový výkonnější akumulátorový modul v modelovém provedení auta pro rok 2018 zvýšil dojezd z 212 na 250 kilometrů v kombinovaném cyklu.

A co hranice mezi Kiou a Hyundai?

Hyundai a Kia jsou dvě úplně odlišné značky s vlastními charakterem, s vlastními designérský týmy. Ano, sice patří pod jednoho majitele, ale jsou to nezávislé společnosti, a je proto velmi důležité je rozlišovat. Zároveň mezi sebou mohou soupeřit, a to je posunuje dopředu.

Co vám říkají elektrická auta? Limitují vás?

Pro designéry jsou tu vždycky nějaké limity. Musíme se například vejít do určitého finančního balíčku u daného auta. Ale pokud jde o plně elektrické vozy, tak ty přinášejí designérům úplné jiné možnosti, které jsme neměli u aut se spalovacími motory. Tady je úplně jiná technologie, je tu jen elektromotor a baterie. U spalovacích motorů máte hnací ústrojů, chlazení, výfukovou soustavu, to vám dává úplně jiné možnosti rozvržení věcí, jiné proporce.

Kia Rio, i to je dítko designové taktovky Petera Schreyera

A to je zajímavé, ne? Můžete si víc hrát, víc tvořit…

Samozřejmě. Měl bych snad říct, že ne?

To by bylo bláhové!

Tak. Je to prostě nová výzva. Automobilový průmysl teď čelí obrovské změně a je tu hodně nových výzev. To je to, co naši práci dělá tak zajímavou.

Myslíte si, že to je ta největší změna za posledních 20 let v automobilovém designu?

Ano, ta největší změna se děje právě teď. Za posledních 100 let se auta měnila vždy pomalu, po krůčcích. Ale teď s novými technologiemi, to je totální změna. A je moc zajímavá.

Ještě jedna věc mě zajímá. Můžete mi říct, jakou část auta navrhujete nejradši?

No…

Také jihokorejská automobilka Hyundai pod designovým vedením Schreyera šlape do alternativních pohonů. O konceptu vodíkového auta s dojezdem až 800 kilometrů jsme psali v červenci.

Světla, kola, střechu, kapotu…

O tom jsem nikdy nepřemýšlel.

Skutečně? Zkuste teď zapřemýšlet.

Víte, pro mě jsou důležité proporce, proporce a proporce. A pak určitě jak interiér a exteriér fungují společně. To má váhu. Navrhnout auto je mnohem složitější než udělat stůl nebo třeba židli. A to někdo řekl, že navrhnout židli je stejně těžké jako postavit most.

Takže auto je designový vrchol.

Je to neuvěřitelně složitá věc.

Hyundai FE Fuel Cell

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 30 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky