Emise CO2 z výfuků nových aut razantně klesají

Automobilky jsou nuceny snižovat emise skleníkových plynů a zavádějí nové technologie. Prezident Evropského sdružení výrobců automobilů Dieter Zetsche tvrdí, že v roce 2021 budou emise CO2 skoro o polovinu nižší než před deseti lety.

Emise skleníkových plynů u nových aut klesají

Výroba motorů se pod tlakem požadavků na splnění emisních norem hodně změnila. V roce 2015 byly průměrné emise nových aut 119,6 g CO2/km. V porovnání s rokem 1995 se snížily o víc než 36 procent. Tehdy dosahovaly hodnoty 186 g CO2/km. Podle nových evropských emisních předpisů na rok 2021 nebudou moci osobní auta vypouštět víc než 95 g CO2/km. Hodnota vyjadřuje průměr modelové řadu každé značky.

Nejšetrnější jsou Toyoty a BMW

Toyota Prius Plug in hybrid

Na špičce ekologicky nejšetrnějších aut se spalovacími motory, která už dnes tyto parametry splňují, jsou podle webu Next Green Car Toyota Prius (70 g CO2/km) a Toyota Yaris Hybrid (75 g CO2/km). U modelů se systémem plug-in umožňujícím dobíjení akumulátorů z elektrické sítě se na první příčce umístilo elektrické BMW i3 se systémem Range Extender, který v případě potřeby spalovacím motorem vyrábí elektřinu a prodlužuje dojezd vozu (13 g CO2/km). Druhá je Toyota Prius Plug-in Hybrid (22 g CO2/km).

Emise CO2 klesnou díky elektromobilům

BMW i3

Prezident Evropského sdružení výrobců automobilů Dieter Zetsche upozorňuje, že po roce 2020 už budou k dispozici technologie pro spalovací motory, které umožní dosažení přísných norem CO2 na rok 2021. Další redukce CO2 budou podle něj možné už jen díky růstu prodeje aut s hybridním, vodíkovým a elektrickým pohonem.

Jaké budou emisní normy CO2 ve třetím desetiletí tohoto století? Evropské sdružení výrobců automobilů přiznává, že k dnešnímu dni stále nebyly stanoveny finální hodnoty. V letech 2021–2030 by podle dostupných informací měly předpisy vyžadovat snížení emisí CO2 o dalších 20 procent.