Autobusy v Londýně jezdí na zbytky kávy

Londýňané povýšili biorecyklaci na novou úroveň. Některé ze známých double-deckerů v osmimilionové metropoli Velké Británie totiž od pondělí pohání kávová sedlina. Společnost Bio-Bean ji ve spolupráci s petrolejářským gigantem Royal Dutch Shell začala přimíchávat do nafty. Informovala o tom BBC.

Firma Bio-Bean sbírá kávovou sedlinu v kavárnách a od výrobců, ve své továrně z ní pak extrahuje olej, který zpracovává do biopaliva zvaného B20. Londýňané podle společnosti vyprodukují ročně 200 tisíc tun kávových zbytků. Něco přes 2,5 milionu vypitých šálků kávy údajně stačí na to, aby jeden červený double-decker jezdil na kávovou sedlinu celý rok.

Z kávy v továrně získávají olej

„Je to skvělá ukázka toho, jak můžeme přemýšlet nad odpadním materiálem jako nevyužitým zdrojem,“ podotýká zakladatel společnosti Bio-Bean Arthur Kay pro BBC. Spolu s londýnským dopravním podnikem jeho zaměstnanci zatím připravili první šestitisícovou várku paliva.

Stovky autobusů na elektřinu nebo vodík

Nápad využít zbytky kávy pro pohon autobusů zaujal média po celém světě, o londýnském projektu píší i v zámoří. Americký list The New York Times připomněl, že Londýn dusí smog a úřady se dlouho snaží o snížení emisí v dopravě. Více než devítitisícová flotila autobusů tu spotřebuje zhruba 240 milionů litrů nafty za rok.

Londýnský dopravní podnik teď plánuje, že kromě experimentování s biopalivy přestaví asi 300 jednopatrových autobusů na elektrický nebo vodíkový pohon. To ale určitě nevzbudí takový rozruch jako využití kávové sedliny. Zvlášť ve městě, jehož obyvatelé si o páté vždy připíjeli čajem.

Společnost Bio-Bean kávové zbytky recykluje

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

Matěj Skalický has 55 posts and counting. See all posts by Matěj Skalický