Mekka eko-dopravy Šen-čen: Jak se jezdí na elektřinu v Číně?

Milionová země chrlí tuny škodlivin denně. Čínská vláda však postupně plní svoje závazky a snižuje emisní stopu. Příkladem jde moderní město Šen-čen. Jeho doprava postupně zelená, i když tam řidiči neberou silniční pravidla moc vážně. Nabízíme vám exkluzivní pohled na tamní automobilový svět.

Chaos v praxi

Doprava v dynamicky se rozvíjejícím čínském městě Šen-čen je pro člověka z Evropy trochu zvláštní. V praxi tu příliš nefungují pravidla silničního provozu. Tamní řidiči respektují jen semafory a rychlostní limity. Jízdní pruhy slouží spíše jako dekorace. Zkrátka kdo jede, ten jede. Šoféři na sebe často upozorňují klaksonem a brzdy používají jen výjimečně. To samé platí i mimo město. Na dálnici můžete vidět auta předjíždět zprava, zleva nebo kličkovat jako v akčním filmu. Cyklisté a řidiči motorových skútrů si neberou servítky a nehledí na šířku městské silnice nebo směr jízdy. Není problém na ně narazit v protisměru.

Postupná elektrifikace

Klasické autobusy městské hromadné dopravy jsou postupně nahrazovány elektrobusy. Vláda v hojném počtu také nasazuje elektrické taxíky. Ekologickou cestou jdou i velké firmy. Jejich malá užitková auta čerpají pohonnou energii z baterií. V Šen-čenu elektromobil poznáte snadno, má totiž speciální registrační značky. Nahoře je RZ bílá a postupně přechází do zelené. Podobně značená auta jezdí i v Maďarsku. Konvenční auta mají v dynamickém čínském městě modrou poznávací značku. Ačkoli občas bylo možné vidět Teslu Model S na klasických „neekologických“ značkách.

Na silnicích však stále dominují fosilní auta. Čtvrtina z nich jsou SUV. Velké oblibě se tu těší MPV, ty šoférují především řidiči luxusnější taxislužby. Víceúčelová auta převáží zákazníky hlavně na trase Šen-čen – Hongkong. Mezi MPV na zmíněné cestě vládne japonská Toyota.

Vjezd podle značek

Do velkých čínských měst se autem dostanete jen za určitých podmínek. V Šen-čenu začínají registrační značky písmenem S. Díky nim máte povolen celoroční vjezd. Pokud vaše tabulky začínají „béčkem“, nesmíte do města určitý měsíc v roce. Pokud máte dost peněz, můžete si celoroční „eska“ koupit. Nicméně dát v přepočtu 200 – 300 000 korun za RZ si nemůže dovolit každý. Za tyhle peníze tu koupíte nové auto.

Šen-čenští řidiči si oblíbili také tuzemskou škodovku. Na čínských silnicích jezdí Kodiaq i současný Superb. Naopak po nové Octavii ani vidu. Nejpopulárnější české auto tady najdete jen v minulých generacích.

Luxusní auta čínské výroby

Kontroverzní zákony

Tamní vláda uzákonila dvě zvláštní nařízení. Když dojíždíte na křižovatku a měníte směr jízdy, dáváte blinkr. Pokud však během odbočování zastavíte, musíte blinkr vypnout. Řidiči aut vybavených automatickou převodovkou musí po každém zastavení zařadit P. Není jim dovoleno ponechat rychlost nebo neutrál. Důvod těchto nařízení se nám nepodařilo zjistit. Neznají ho totiž ani místní obyvatelé.

Informace a fotografie nám poskytl pan Lukáš Chmelař, děkujeme.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 82 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik