Ekovýlet do Drážďan – zamrzlé elektromobily a ničitelské Tesly

Polovina března se v našich nížinách nese v duchu posledního zimního rozpuku. Venku sněží a teploty dosahují minusových hodnot. Rozloučili jsme se s odcházející generací Nissanu Leaf bezemisním výletem do německých Drážďan. Tady je první díl našeho seriálu.

Auto je ve výbavě Tekna

Po stopách nabíječek

Půlmilionové město ležící nedaleko českých hranic se stalo cílem našeho ekologického výletu. Vzhledem k nízkým teplotám nastala jedinečná možnost vyzkoušet první generaci japonského elektromobilu v zimní praxi. Cestou jsme také monitorovali dobíjecí stanice a jejich okolí.

Přečtěte si také o podobném výletě do Berlína s Volkswagenem e-Golf.

Rychlonabíječka

Náš výlet začal v Hradci Králové na jediné rychlodobíjecí stanici. Tu provozuje ČEZ a pro její aktivaci je nutné mít nabíjecí čip. Hned vedle dvou vyhrazených parkovacích míst pro ekologická auta funguje ve všední dny jídelna. V blízkosti najdete vlakové i autobusové nádraží. Během dobíjení můžete dobít i sebe v nedalekém obchodním centru. Standardní stanice nabídne konektory Chademo, Combo a Mennekes. V případě nouze dobijete pomalu u hradecké elektrárny Hučák. Vytíženost nabíječky je střední.

ČEZ Hradec Králové

Polykáme první kilometry ve směru na Prahu. Zima a dálnice si vybírá svoji daň v podobě dojezdu. Topení na komfortních dvaadvacet stupňů a cestovní rychlost do stovky pomalu „vysává“ drahocenná procenta. S lehkou nohou jsme však dorazili do Prahy s dostatečnou rezervou. V hlavním městě se spotřeba značně snížila. Plynulý provoz a maximální rychlost osmdesát za hodinu je pro elektromobil ideální.

Blízká restaurace

Karlínská romance

Corso Court hostí rovnou dvě rychlonabíjecí stanice pod taktovkou ČEZu (Chademo, Combo, Mennekes). Stačí zastavit před závorou a zazvonit na interkom. Obsluha vás pustí dovnitř. Jelikož jde o „čerpačku“ v centru města, auta se tu rychle mění. Nicméně my narazili také na „zamrzlý“ Volkswagen, který několik hodin blokoval místo. V okolí se můžete najíst v bageterii nebo si vychutnat kávu ve známé americké kavárně. Nabídku potravin obstarávají místní malé obchůdky.

Zamrzlá Tesla

Z Prahy jsme pokračovali do elektrárny v Ledvicích. Počasí se zhoršovalo, takže celková rychlost všech vozidel značně klesla. Dokonce jsme začali i předjíždět. Po opuštění dálnice se cesta vinula klikatou silnicí až do elektrárny. Stoupání do kopce v kombinaci s mrazem nás stálo pár procent energie navíc. Když úroveň nabití klesla pod 20 procent, dorazili jsme do Chudeřic k nabíječce. Bohužel o dvě minuty později než bílá Tesla. Pomocí mennekesového kabelu tak začaly baterie Leafu pomalu ožívat.

Uhelná elektrárna Ledvice

V okolí můžete počkat pouze ve foyer elektrárny. Tamní ochranka nám nabídla čaj, za což zpětně děkujeme. Po hodinovém čekání si uvědomujeme, že Tesla patří k dalším „zamrzlým“ elektromobilům. Další stanice leží necelých třicet kilometrů od Ledvic. S minimálním dobitím pomalu plachtíme k trmické elektrárně.

Liduprázdné Trmice

Na místě stojí dvě rychlonabíjecí stanice ČEZ. Vzhledem k umístění jsou protěžovány minimálně. Na pohodlných křeslech v lobby budovy jsme přečkali čtyřicetiminutové „tankování“. V pracovních dnech je v okolí pouze závodní jídelna. Jinak nikde, nikdo, nic.

Nabíjecí konektor Leafu

Problémový Volkswagen

Počasí se čím dál víc zhoršovalo. Sníh, led, mráz. Auto neprodukuje žádné teplo, proto se karoserie pomalu obalovala zmrzlým deštěm. Cesta po dálnici byla poměrně dlouhá a díky podmínkám náročná na pozornost.

Karoserie pod ledem

Úderem jedenácté večerní nás vítají osvětlené Drážďany. Projíždíme tichým městem, které narušuje pouze banda veselých mladíků. Dopředu jsme plánovali nabít na ekologické rychlonabíječce skupiny Volkswagen. Dvě stanice jsou schopny obsloužit až čtyři elektromobily najednou. Pro odblokování konektoru je nutné mít buď čipy německých společností nebo přivolat ochranku. Zvolili jsme druhou možnost.

Venku mrzlo

Pracovníci použili speciální kartu, která ovšem odemkla nabíječku jen jednou. Bohužel pravý stojan měl poškozený konektor Chademo a další pokusy o odemčení selhaly. Odjeli jsme s necelými třiceti procenty přenocovat na hotel.

Stojan

Druhý den bylo ve Volkwagen Zentrum Dresden živo a pomocí specialistů se nám povedlo odhalit problém a úspěšně dobít.

Levý stojan fungoval bez problémů. Technici VW nám vysvětlili, že na Chademo konektorech se časem opotřebuje zamykaní. Na vině jsou především uživatelé elektromobilů značky Tesla. Jejich redukční konektory ničí zamykací mechanismus.

Zasněžené Německo

Nabíječka v centru Drážďan je vysoce vytížená. Mnohdy na dobití čekáte i několik hodin. Samotné stojany čerpají energii ze solárních panelů, kterými je centrum Volkswagenu poseto. Z toho důvodu tady nabijete zdarma.

Konečně jsme tedy Leaf nabili a mohli vyrazit na sobotní prohlídku prosklené továrny. O ní si přečtěte v dalším díle našeho čtyřdílného seriálu.

Foto: Nissan, Volkswagen Centrum Dresden, ČEZ

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 115 posts and counting. See all posts by Jan Majurník