Ekovýlet do Drážďan – dojezdový infarkt a zimní rozlučka

Po prohlídce centra Drážďan zpoza volantu hybridního Passatu nastal čas návratu. Klidnou zpáteční jízdu ale narušil poslední úsek trasy, kdy nám téměř došla energie. Přečtěte si náš poslední díl seriálu o bezemisním výletu do Německa.

Hatchback šetrný k životnímu prostředí

Z kopce to jede lépe

Cesta zpět byla pro elektromobil přívětivější. Některé úseky vedly z kopce, což nám pomáhalo šetřit energii. Z centra Drážďan jsme dorazili do trmické elektrárny se slušnou rezervou. Následujících třicet minut čekání nám zpříjemnily časopisy a rádio v lobby elektrárny. Další zastávka byla v Praze. Pomocí aplikace Plugshare vybíráme nejvhodnější nabíječku na trase. Volíme poměrně novou stanici Nikola, kousek od štěrboholského Europarku.

Rychlonabíječku zapnete pomocí aplikace firmy Polyfazer. Stojan nabídne konektory Chademo i Combo. Hned vedle najdete benzínovou stanici. Necelých pět set metrů od nabíječky stojí pobočka amerického řetězce s rychlým občerstvením. Kdyby Nikola nefungovala, pár kilometrů od ní dobijete u stanice společnosti i4Wifi.

Nissan Leaf

Bez topení a s infarktem

Plni energie nabíráme směr Hradec Králové. Teploty klesají do záporných hodnot a my spěcháme domů. Třicet kilometrů před cílem zjišťujeme, že úroveň nabití nebezpečně klesla. Vypínáme výhřev sedadel i volantu. Po chvíli i samotné topení. Procenta neúprosně mizí a hrozí, že nedojedeme.

Snižujeme rychlost na osmdesát a zamlžená okna pomalu odfukujeme pootevřenými okny. Ultra úspornou jízdou zdoláváme dálnici se zbývajícími devíti procenty. K nejbližší nabíječce to máme tři kilometry. Pomocí malé zkratky ušetříme cenné metry a v pozdních nočních hodinách konečně „tankujeme“.

Po prodělaném drobném infarktu zjišťujeme, že předčasná panika byla zbytečná. Zbylých osm procent by nám vystačilo na minimálně deset kilometrů. Díky čipu od ČEZu a vybraným německým nabíječkám nás celkových 600 kilometrů nestalo ani korunu.

Palubní deska

Instantní topení

Elektromobily se ve městech a na okreskách hravě vyrovnají fosilním autům. Dokonce je v zimě předčí. Například elektrické topení hřeje prakticky okamžitě. Proto elektroauto odmrazíte během chvíle. Každý Leaf má navíc programovatelný nezávislý předehřev baterií a interiéru.

Maximální točivý moment je k dispozici od nuly. Ve městě a na okreskách budete těžit z okamžitého nástupu výkonu. Ve výbavě testovaného Leafu jsou čtyři vyhřívaná sedadla, digitální klimatizace a podrobný multimediální systém s navigací. Noční tmu nám pomáhaly rozrážet hlavní LED světlomety.

Auto má baterie v podlaze

Zima proti dojezdu

Vestavěné akumulátory s kapacitou 30 kWh poskytnou elektromobilu praktický letní dojezd kolem 180 kilometrů. Zima ekologickým autům příliš nesvědčí. V tomhle období klesá ujetá vzdálenost na jedno nabití ke 130 kilometrům. Nerozvážnou jízdou po dálnici můžete ukazatel degradovat až na hranici sta kilometrů.

Nový Leaf, jehož test vám brzy přineseme, ujede v zimě 200 km se zapnutými komfortními spotřebiči.

Diodové zadní lampy

Na shledanou, sbohem, amen

Naším bezemisním výletem vzdáváme hold průkopnickému hatchbacku znovuzrozené elektromobility. Leaf překonal silný mráz, nezodpovědné řidiče a problémové nabíječky. Ve městech a na okreskách v mnohém předčí fosilní auta. Na dlouhé cesty se však musíte obrnit trpělivostí a hodně lehkou nohou.

Blízká budoucnost přinese cenově dostupné elektromobily, které zvládnou i 500 kilometrů na jedno nabití. Loučíme se tedy se starým Nissanem Leaf a vítáme s otevřenou náručí nové pohony, paliva a tvary.

Generace ZE0 pomalu končí

Celý seriál si můžete přečíst pěkně popořadě. Nepropásněte první, druhý třetí díl.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 82 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik